NULL Skriv ut sidan - SV: Skinnskatteberg

Anbytarforum

Titel: SV: Skinnskatteberg
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 2017-10-27, 19:33
Gunne Ramberg skrev i november 2004: Jag har bland mina anor Olof Hansson död 1692 i Gävebo, Skinnskatteberg. Han var, enligt dödboken, född 1642 på samma ställe.
 
Bland andra forskare finns olika uppgifter om Olofs föräldrar.
En uppgift säger att föräldrarna var Hans Andersson och Brita Mickelsdotter. En annan att dom var Hans Olofsson och Kerstin Gustafsdotter.
 
Jag förmodar att Olof Hanssons moder var den ålderstigna hustrun och änkan från Gävebo som enligt dödboken begravdes 13 april 1679.
Någon som vet? Gunne Ramberg

Även jag har denne Olof Hansson bland mina anor (han är min MF FF FM MF FF). Kanske har andra forskat vidare på detta sedan 2004, men jag har ännu inte sett något fadersnamn på Olofs far i källorna. Han nämns överallt där jag har träffat på honom som Hans i Gävebo. 
Liksom Eva tar jag "risken" att meddela sedan ämnet först kom upp framforskade uppgifter, men eftersom jag inte sett något tillägg här i Anbytarforum kör jag på i alla fall. Som Eva skriver nämns Hans i Gävebo nästan uteslutande som så, utan patronymikon, men det finns åtminstone ett undantag; i Älvsborgs Lösen för 1616 står "Geffwieboda Hans Andersson". För 1618 står också noterat att han "har en förlamadt gumma".
När dyker då denne Hans - och Gävebo över huvud taget - först upp? Årliga Räntan för 1611 står han med som skattenybyggare, liksom också i "Mantals Register på Jonelag" för samma år: "Hans i Gäffuieboda" - 1 par och 1 piga. (Den nybyggare "Hans i Öster Järåhn" som finns i mantalslängden av den 17/12 1606 är däremot inte vår man; han heter Hans Iffuarsson i Årliga Räntan för 1611, och är där änkling.)
Men det finns ännu ett belägg, och inget dåligt sådant. I Riksarkivets Renoverade domböcker, Västmanlands län 1593-1632, vol. 1c, p 626v står följande:
"Den 10 februarij 1610 höldz laga tingh med almogen af Skinskatta bärgzlag och Malma Sochnes fiärding uthi Dagharsbodha [...]
Stodho ihn för rättan Hans Andersson i Gäfieboda och hans hus(t?)r(o) Brita Knutzdotter, och lagligen effter hwar annars dödh skänchte och gåfwo hwar annan för(?)ne  Gäfieboda och all lössöre, bådhe löst och fast Och effter H: Britas förre man för(ph)ne Gäfieboda först af Skog och marck op rÿdiade, och nu sedan Hans Andersson thz opbÿgd, och the bådhe mång trött stund ther nedlagd, såsom och theras lössöre hafwa the af deris aflinge förwärfwet. Och afsagdes att om nogon them effter annars dödh går thill annatt giffte, thå skall han gifwa then dödes arfwinge 3 skipdh Stångiern, hwar och icke skola theras arfwinger ghå thill arfz som lag förmå, broder broders lutt och sÿster sÿsters lutt. Hwilken gåfwo bleff them effter thz första och 9 Cap:pittell i Jorda balken."