NULL Skriv ut sidan - Søker informasjon om Karl Johan Johansson og foreldre Anders Johansson, f. 1851 og hustru Marie/Marit Olsson, f. 1873, trolig Backa, Värmland

Anbytarforum

Titel: Søker informasjon om Karl Johan Johansson og foreldre Anders Johansson, f. 1851 og hustru Marie/Marit Olsson, f. 1873, trolig Backa, Värmland
Skrivet av: Anne Gro Ek skrivet 2017-10-25, 20:43
Hei, jeg hjelper en venn å søke etter hennes farfars opphav men jeg finner ikke ut av hans familie i Sverige, og hans tid der. I Norge finner jeg ingen andre opplysninger om hans foreldre enn deres navn som oppgis ved barnas fødsel.

Vi vet ikke når foreldrene Anders Johansson og Marie/Marit Olsson kom til Norge, og jeg finner ikke vielsen deres, kun barnas fødsel. Den første var Signe Alvilde f. 17.9.1895, død 3.4.1906. Nr 2 var Karl Johan Johansson, ble født i Norge 10.11.1898 i Vestre Aker (ved Oslo), og det siste barnet var Aksel Oskar, f. 7.3.1902.

Karl Johan, kalt Johan, ble rundt 5-års alderen sendt til sine bestreforeldre, trolig i Backa Värmland. Jeg vil tro at det var mors foreldre men er ikke sikker.

Karl Johans foreldrene var: Marie/Marit Olsson (Baxberg er også nevnt i hennes forbindelse) f. 1873 og Anders Johansson, f. 1851. I Norge brukte de Johnsen som etternavn.

Når familien sendte brev til Johan i Sverige, brukte de adressen "Backa, Värmlands bru, Sverige".

Han får også gratulasjoner til sin konfirmasjonsdag i 1912. Det er litt vanskelig å tolke om konfirmasjonsdatoen er 16.4 eller 16.7. Kan det være mulig å finne hans konfirmasjon i kirkebøkene selv om vi bare har denne adressen: Backa, Värmlands bru?

Vi kan se at Johan har returnert til Norge 7.2.1920, da han ble registrert ved Akers politikammer og det ble fylt ut et såkalt "Meldebevis for utlendinger".

Johan fikk også tilsendt brev til lasarettet i Karlstad.

Vi vet at Marie fikk et barn til med en ny mann i 1907, barnet het Torleif. Ved folketellingen i 1910 finner vi Aksel med riktig fødselsdato i tillegg til Torleif. Marie er skrevet som Marit, men hun har riktig fødselsår. Opplysningene om barna og Maries mye mann, gjør meg sikker på at det er riktig familie.

Jeg finner ingen opplysninger om Marie og Anders ble skilt, eller om Anders døde. Marie/Marits nye mann het Anton Andresen. Jeg finner heller ikke deres vielse.

Er det mulig å finne ut noe om denne familien før de kom til Norge? Vi er veldig takknemmelige for alle som har mulighet til å hjelpe oss!

Jeg legger ved noen filer med adresser og div.

Med vennlig Anne