NULL Skriv ut sidan - SV: Soldater med namnet Viberg i Hjälmseryd

Anbytarforum

Titel: SV: Soldater med namnet Viberg i Hjälmseryd
Skrivet av: Michael Porath skrivet 2017-10-23, 07:53

Hej Åke! Ja, det du skriver har förstås varit min utgångspunkt tidigare när jag forskat på Anders Viberg. Vad som stört mig lite i en sådan berättelse är att den innebär att bondgrabben Anders från Svenarum 15 mil bort skulle ha kommit knallande bara sådär och blivit rekryterad som soldat för Vistena. Omöjligt är det ju inte, men varför rekryterade man inte hellre någon mer lokal yngling från trakten kring Vistena?

När jag nu av en slump hittade denne Jonas Viberg från Hetseryd i Hjälmseryds socken, som skulle kunna stämma på ett ungefär som far till Anders, så ville jag åtminstone öppna för hypotesen att det kunde finnas ett släktsamband. Det är ju inte så långt från Hjälmseryd till Svenarum. Lite lättare att förstå rekryteringen av Anders till Vistena vore det kanske om han var av soldatsläkt eller hade egen soldaterfarenhet?

Varje gång jag försöker mig på Anders Viberg går jag dock in i väggen i form av kyrkoböckerna i Svenarum - och nu i Hjälmseryd - som jag inte klarar att läsa. Om någon kan hjälpa mig att bekräfta eller vederlägga hypotesen så vore jag mycket tacksam.