NULL Skriv ut sidan - SV: Ruuth

Anbytarforum

Titel: SV: Ruuth
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2017-10-21, 00:21
Baronen Gustaf Erik Ruuth 1769-1841 var i Karlskrona sammen med sin guvernör/informator Peter Moberg i juli 1787. Det finnes dokumentasjon i brev Peter Moberg skrev til hans far baronen Erik Ruuth senest söndag den 22. juli 1787 i Karlskrona. Vid slutten av väckan vil vi vara på Borg(Bollerup Borg) i Skåne som var hans fars eiendom(slott). En frågo jag stiller meg er hvor lenge de stannade på Borg och hvor(var) de tok vägen. Peter Moberg var ordinært anstäld vid kadettskolan i Karlskrona som språklærare frem til 1792.
Min anmor jungfrun Anna Catharina var den 15.9.1787 til nattverd i Karlshamn och hon ble trolig gravid mellan 16-20 august.
Grevehistorien i min släkt har handlet om greve Piper.  Baronen Gustaf Erik Ruuth kjente godt til de unge grevene Piper, som alle var utrikes i 1787. Han var i et selskap samtidig med grevene i Colmar i Frankrike i 1786 sammen med Peter Moberg. Baronen Gustaf Erik Ruuth har trolig utgitt seg for å være en Piper ovenfor min anmor. I forhold til all information som jag har samlet omkring grevene Carl Gustaf Piper 1737-1805 och hans bror Adolf Ludvig Piper 1750-1795 så har jag ingen tro på at de innledet et forhold til min anmor. De var knyttet til slottshovet i Stockholm och hadde sine elskerinnor innen hovet. I skriftlige källor fremkommer ochså at greve Carl Gustaf Piper hadde et homofilt forhold til sin kammartjänare Beck som döde i 1788. Det å innlede et forhold utenfor hovet eller under sin stand var fullstendig uakseptabelt. Med den information jag har samlet omkring baronen, den senere greven och hovmarskalken Erik Ruuth 1746-1820 så var han en betrodd och edel mann som nöt stor respekt och som var knyttet til sine tre hustruer och bygget et gravmausoleum i Skåne der han ble gravlagt med sine tre hustruer.  Ifölge gentäster som vi etterkommere har utfört får vi själv på små segmenter större utslag med en person som har systor til baronen Gustaf Erik Ruuth, som anmor enn til en annan som har halvsystor til Gustaf Erik Ruuth som sin anmor.  I et annet forum har jag fremlagt et bredt utvalg av portretter i ættene Piper och Ruuth samt foto av flere av oss etterkommere til vår anmor jungfru Anna Catharina Ekegren.  Nöytrale personer med billedfaglig bakgrunn gir uttrykk for at vi har flere felles(gämensamme) trekk til ætten Ruuth enn til ætten Piper.  Det påpekes likhäter(felles trekk) i Ruuth's firkantade ansikter, markante näsa och lågtsittande ögonbryn.  Et annet forhold er at i ætten Ruuth/Sparre/Soop ble det födt mange tvillinger och det ble födt 9 tvillingpar i vår släkt. P.s. Tvåeggede tvillinger forekommer hos samme kjönn och hos olika kjönn bortsett ifrån eneggede tvillinger som kun er av samma kjönn. Eneggede er ikke arflig. Tvilling genet kan arves från far til dotter, från dotter til son eller från far til son som kan gi genet videre til sin dotter.