NULL Skriv ut sidan - Sara Hallberg /Fredriksson/

Anbytarforum

Titel: Sara Hallberg /Fredriksson/
Skrivet av: Paul Klang skrivet 2017-10-16, 17:42
I FB Vanstad CI:5, pag 127, föds en Gustafva Maria, 1845-04-18. Modern står som kringvandrande änkan Sara Johanna Fredriksson. I födelsenotisen nämns även namnet Hallberg.
När Gustafva år 1869 gifter sig med Johan Fredrik Holm (GB Blentarp C:7, AD-bild 16) står modern som änkan Sara Johanna Hallberg /Fredriksson/.
Johan Fredrik Holms mor var Helena Lorensdottor (FB Södra Sallerup CI:2, pag 209) och hans mormor Elna Hallberg (Krim.anst. Norrköping DIIId2:1a, pag 55). Elnas föräldrar var Helena Silverberg och Johan Hallberg (FB Gumlösa CI:3, pag 53)
Min misstanke är att Gustafva och Helena Lorensdotter är kusiner vilket innebär att Elna Hallberg och Sara Johanna Hallberg /Fredriksson/ var syskon. Helena Silverberg och Johan Hallberg hade en dotter Sara född 1805-06-21 i Västra Vram (FB Västra Vram CI:3, pag 524, Nr 12)
Min undran är om det finns någon som stött på dessa personer med tillhörande frågetecken och som kan bekräfta eller förkasta att Elna och Sara var syskon. Har sökt förgäves men kan inte finna bevis för mitt antagande. Det kan inte finnas så många ”kringstrykande qvinnfolk” i samma trakt och under samma tidpunkt som heter Sara Hallberg.