NULL Skriv ut sidan - Lars Larson och Anna Danielsdotter

Anbytarforum

Titel: Lars Larson och Anna Danielsdotter
Skrivet av: Maria Ljungqvist Marti skrivet 2017-10-15, 15:19
Hej. Jag är med i Nora släktforskare men ursprungligen kom släkten från Alster/Väse. Där har jag fastnat litet. Kanske kan någon här peka ut rätt riktning åt mig? Jag söker efter en Lars Larsson som enligt husförhörsprotokoll (t ex TysslInge AI:11 s269) var född 1776 (eller möjligen  1778) i Väse/Alster och utflyttad därifrån till Västmanland 1801 till Garphyttan Tysslinge. Tror han kan vara född 29 nov. Han arbetade en tid på Gunneruds gård i Alster, enligt husförhörsprotokoll, innan utflyttning till Västmanland. (Han verkar även ha varit soldat men det kan ha varit senare.) Dock har jag svårt att hitta honom i någon dopbok och vet inte om jag ska leta i Väse eller Alster eller om det vid denna tid kanske var en och samma? Någon som vet? [/font]

Sedan undrar jag över hans betydligt äldre hustru som i husförhörsprotokollen senare kallar sig Anna Danielsdotter. Jag hittar inte datum för giftermålet. Hon är enligt husförhörsprotokoll född 1762 i Ny. Där hittar jag dock ingen Anna med Daniel som far men däremot en Anna i Daln. Kan det vara samma och i så fall undrar jag om det var brukligt att ändra på det viset? [/font]

Deras äldste son heter enligt husförhörsprotokollen Anders och ska vara född 1792. Jag finner detta litet underligt eftersom Lars i så fall var en synnerligen ung far. Kan Anders ha varit Annas son utanför äktenskap eller i tidigare äktenskap?[/font]