NULL Skriv ut sidan - SV: Aurivillius

Anbytarforum

Titel: SV: Aurivillius
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 2017-10-09, 23:05
Den Johan Aurivillius som skulle komma först i åtanke gifte sig (i hans enda kända gifte) 1677 med Sara Elvia. Deras första kända barn Barbro föddes drygt ett år efter äktenskapets ingående. Ingen Cecilia bland barnen. Men det som talar emot är att Cecilia Johansdotter Aurivillia har barn som är 20 år gamla vid hennes död. Jag fastnar särskilt vid att en dotter heter Barbro (som då är 16 år), Barbro var ju Johan Aurivillius mor.

Jag klurade på om Cecilia därför var dotter till någon av Johans äldre bröder. Den äldsta sonen Petrus gifter sig 1667 och det blir då svårt att Cecilia först ska uppnå giftasvuxen ålder och sedan hinna få barn i tonåren på mindre än 30 år.

Kopplingen till jordägande i Åker (dvs Västeråker) får mig återigen att tänka på att Johans mor Barbro hade en bror Johannes Petri Skeptunensis Achrelius som var kyrkoherde där. Johannes och Barbros mor var Cecilia Hwiit. Flera släktforskare nämner att Johannes hade en dotter Cecilia född 1640, ingen anger hennes vidare öden. Onekligen passar Cecilia in i släktkretsen men är svår att placera exakt.


Med vänliga hälsningar
Mattias