NULL Skriv ut sidan - Erik Hansson i Alfta från ca 1563

Anbytarforum

Titel: Erik Hansson i Alfta från ca 1563
Skrivet av: Antti Alfthan skrivet 2017-10-04, 17:54
God afton, jag är inte för första gången "i Alfta" gällande mina anor.


Sedan jag efterlyste "drabanten Erik Hansson" för över tio år sedan, har något nytt dykt upp och det är tack vare dna-forskningen.


Jag har åtminstone två "kusiner" i Alfta-Ovanåker numera. Vår Y-dna är nästan identiskt, skillnaden GD(67)=1 innebär en gemensam ana, en fader med söner högst troligen i Alfta 9-10 generationer sedan.
Ericus Erici Alftanus (ca. 1585-1639) i Finland är det inte, men det ser ut att han hade en eller mera bröder/halvbröder i Alfta som stannade och hade söner i senare Ovanåker, kanske till och med i själva Alfta.
Den äldste av mina släktingar vilken man känner till där, troligen enligt kyrk- och jordböckerna, var Nils Jonsson i Edsbyn 1721-1788. Fyra generationer fattas, så ser det ut.
Det är möjligt att man kan inte komma längre bakåt med kyrkoböckerna och mantalslängder, men med DNA-prov är det möjligt. Förstås hjälper det till om enstaka släktträd i trakten vävs samman, särskilt med dna-analyser som stöd.


I Finland har jag ett tusental dna-träff, av vilka mindre än hundra kan anses som någorlunda avgjorda. Det är början, nya träff ser jag några i veckan, i FTDNA och i Geni. 


hälsar
Antti