NULL Skriv ut sidan - SV: Nordenberg

Anbytarforum

Titel: SV: Nordenberg
Skrivet av: Mikael Lindström skrivet 2017-09-24, 23:05
Hej alla,
Om Maria Helena Nordenberg:
Det finns hyggligt bra indikationer på att hennes far var länsman Elof (ibland kallad Olof) Nordenberg, bosatt i Ölserud, Nor 1726 till 1739 enligt mantalslängder och i års mantalslängd (om jag har noterat rätt, det var ett tag sedan jag läste dem) med titeln länsman. Alltså samma yrke, på samma plats dessutom, som Maria Helenas make kronolänsman och perukmakare Daniel Pihlgren. En kanske avgörande indikation om vem fadern är bör vara att Maria Helenas förste son ges namnet Elof.
Enligt en uppgift jag nog fått från nätet och alltså är osäker var länsman Elofs hustru Märta Falk. 
Jag misstänker att Elof Nordenberg även var far till häradsskrivaren Elias Nordenberg, född 1724 (enligt Grava AI:1 s 43).
Samt till Stina Greta Nordenberg född 1731 (Botilsäter AI:4 s46) och gift med gästgivaren Jan Spetz.
Ytterligare en dotter kan vara Anna Lisa Nordenberg, också född 1731 och gift med pedagog Johan Öhrgren (Karlstad AI:6 s 50). Deras son döps till Elof.
Var kom då Elof Nordenberg från? För mig är det en spännande fråga. Tacksam alla uppslag!
Hälsningar
Mikael Lindström