NULL Skriv ut sidan - SV: Mjölby (med Sörby)

Anbytarforum

Titel: SV: Mjölby (med Sörby)
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2017-09-23, 01:20
Jodå, adressen finns där, men strunt samma, nu har jag din adress och skickar inom kort vad jag har om Carl Johan. Bilden måste jag tyvärr vänta med eftersom jag ännu inte packat upp allt efter en flytt för lite sedan.


I väntan på att du får mitt mejl kan jag ändå säga att din sysslings uppgifter om CJ och hans mor stämmer. Det är samma person vi talar om. Frågan är bara om han var far till Johan Fredrik Andersson. Jag frågade tidigare om när kyrkoräkenskapsnotisen var skriven. Vet du det? Och vad står det i den?


Carl Johan var åren 1844-1847 dräng i Mjölby, men 1850 var han skriven hemma hos föräldrarna i Rostorpet på Roxtorps ägor i Högby socken. Roxtorp var om jag inte har fel granngård till Blixtorp och jag tror att CJ:s far brukade en utjord i Blixtorp samtidigt som han bodde i och brukade Rostorpet.
Så vitt jag funnit var Stina Svensdotter hela denna tid skriven i backstugan på Hadelö ägor. Så finns det möjligheter att de båda skulle ha kunnat träffas vid tiden för Johan Fredriks tillblivelse? Det vet jag inte, men en indikation på att något hänt ser jag nu efter kontakten med dig. I Högby husförhörslängd 1849-1855 [AI:8, sid 94] finns en kladdig anteckning efter CJ:s namn som jag tidigare inte uppmärksammat eller kunnat läsa. Nu tror jag mig se att där står:
"Carl Johan underg/ått/ hemlig skrift (d.7/4 50 i Mjölby) för Lönskaläge".
Därefter följer en anteckning som uppenbarligen suddats ut till oläslighet.
Uppenbar resp. hemlig skrift var som du kanske redan vet kyrkliga bestraffningar av syndare som begått något brott. Vid uppenbar skrift fick man stå "i skamvrån" i kyrkan inför allt folket, medan hemlig skrift gjordes i sakristian inför prästen men utan insyn från menigheten.


Det intressanta i sammanhanget är att den här noteringen antyder att CJ haft ihop det med någon utom äktenskapet. Eftersom han anklagas för lönskaläge och inte för hor så var ingen av kontrahenterna gift, vilket ju stämmer in på CJ och Stina Svensdotter vid tiden för "brottet".
Den hemliga skriften i Mjölby skedde alltså den 7 april enligt anteckningen i Högby hfl. En vecka senare, den 12 april, tog han ut lysning med Johanna Wiman, och de gifte sig sedan den 20 maj 1850. Man kan tänka sig att han vägrades lysning innan han gjort avbön för lönskaläget.
Det var dessutom bråttom med giftet för makarnas första barn, dottern Augusta, föddes den 23 november 1850.
Om Carl Johan var far till Johan Fredrik Andersson hade han alltså gjort två kvinnor med barn på drygt en månad i början av år 1850.


Det var allt för nu. Jag skickar snart familjeuppgifterna på mejlen.


Mvh/