NULL Skriv ut sidan - SV: Västra Ny

Anbytarforum

Titel: SV: Västra Ny
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2017-09-14, 18:54
Hej! Jag har skrivit av en notis från Aska härads dombok och tror mig ha hittat bevis för att några personer är syskon och eller svågrar:

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Östergötlands län EVIIAAAF:57 (1697-1698) Bild 780.

Holger Nilsson i Kostenhult, Hindrik Nilsson i Fläda, Gustaf Nilsson i Bockfall, Hans Nilsson i
Järsätter, Ingeborg Nilsdotter i Hadelöö, och  Per Larsson, ibm Lars Andersson i Wedemö, Måns Jonsson, Peder Svensson i Fränsjön. Och Erik Eriksson i Lärketorp, delar och arvsrättigheter i skattegården Björnsund, försåld till bonden Anders Nilsson i Björnsund, efter i rätten uppvisad kvittens och vederbörligt behörande uppbud inom börden.

Detta är av extra intresse för mig då jag stammar från både Hans Nilsson i Järsätter och Henrik Nilsson i Fläda. Henriks hustru hette Anna Nilsdotter. Det kan ju ha varit hon som är syskon med de andra i notisen.
När Henrik och Annas son Nils döps i Fläda 1700 1/2 är Holger i Kostenhult, Hans i Järsätter och Per (Peder) i Frännsjö vittnen.

Rätta mig gärna om jag fel i mitt antagande om att personerna i domboksnotisen är syskon eller svågrar.