NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp, Inez Ellen Maria, okända föräldrar

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp, Inez Ellen Maria, okända föräldrar
Skrivet av: Eva Johansson skrivet 2017-09-14, 17:41
En uppdatering kring det fortfarande olösta fallet om Inez Ellen Marias okända föräldrar:

Det går att se vilka efterforskningar jag har gjort hittills på Inez profil i mitt släktträd:
https://www.ancestry.se/family-tree/person/tree/83711207/person/44491417426/facts (https://www.ancestry.se/family-tree/person/tree/83711207/person/44491417426/facts)
(jag la in Karl August Persson som far för att se om jag fick några automatiska träffar genom släktträdet på DNA-sidan, men det är fortfarande osäkert om han verkligen är fadern)

Jag har sedan det senaste inlägget i den här tråden gjort två DNA-test. Dels ett mtDNA-test på min farbror för att se anmoderns DNA-släktgren. Den visade sig vara U5b1b1a1a, vilket tydligen är en gren med starkt samiskt/finskt påbrå. Jag gjorde även ett autosomalt DNA-test på mig själv (jag inväntar fortfarande min farbrors autosomala testresultat) vilket har genererat en hel del träffar. Dels med en man som heter Göran Ekberg, vi ska tydligen vara släkt 2-4 generationer bort men vi hittade inga gemensamma släktingar i våra släktträd. Då berättade jag om Inez okända föräldrar. Jag fick kolla igenom hans fotoalbum och upptäckte då en man som jag tyckte var lik Inez, Lars Johan Gullberg hette han och var Göran Ekbergs mormors far. Han trodde inte att denna Lars Johan Gullberg var Inez far, men han hade sina misstankar om hans bror, Karl August Persson. Karl August befann sig i Stockholm med sin familj under den tiden Inez föddes. Så han är en het kandidat till faderskapet, men inte bekräftad.

Jag har också fått en DNA-träff med en amerikansk kvinna som bara har en skandinavisk släktgren, vilken är finsk. I den grenen fanns Edla Maria Korhonen. Hon hade en bild på henne som är väldigt lik Inez. Kan vara glasögonen som gör det, men jag vill i alla fall gå vidare på det här spåret. Jag hittar inte så mycket om denna Edla Maria Korhonen, däremot ser jag att det är flera personer som har henne i sitt träd på My Heritage. Men jag har inte MyHeritage. Är det någon av er som har premium-prenumeration på MyHeritage och kan hjälpa mig? Eller någon som är bra på att släktforska om finländska personer?

Det jag skulle behöva kolla upp är om denna Edla Maria Korhonen, född 1886-12-17 i Finland, har någon kvinnlig släkting som är född 1877-12-14 (Inez okända mors födelsedatum).

Det senaste jag håller på med är att försöka få tag på liggaren till Louise Lefréns fotostudio där den okända modern fotograferades. Jag har skickat mejl till flera arkiv i Stockholm, men ingen av dom som hittills har svarat tror att det är så stor chans att jag någonsin kommer att hitta den.

Jag har gjort i ordning en PDF-fil som förhoppningsvis gör saker och ting lättare att förstå i det här virrvarret. Jag bifogar den.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få i mitt arbete med att ta reda på vilka Inez okända föräldrar var!