NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Boberg f. 01.01.1747?

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Boberg f. 01.01.1747?
Skrivet av: Berndt Boberg skrivet 2017-09-12, 18:24

Hej Lars-Åke Johansson,
Först vill jag framföra ett tack för era två svar i detta ämne.
Jo jag tolkar ju nu också hans födelseplats som till att den låg i Risekatslösa församling. Även jag har läst texten om honom som finns i den aktuella dödboken, och då får jag ju det också till att hans födelseår skulle vara år 1745, sedan vet jag ju dessvärre ej om den aktuelle prästen har antecknat rätt ålder på honom i den aktuella dödboken? Jo att de blev vigda den 10.10.1795 stämmer ju med vad som finnes antecknat om dem i den aktuella födelse, död och vigselbok, detta har jag ej haft vetskap om tidigare. Men den information om att de har blivit föräldrar till dottern Bengta f. 24.07.1796 och sonen Pehr f. 11.03.1799 så har jag dessvärre även missat denna information. Eftersom denne Lars Boberg var minst 48 år när han blev vigd med pigan Hedvig Jacobsdotter så är ju möjligheten att han hade varit vigd minst en gång tidigare? Mitt intresse för honom beror på att han eventuellt också kan ha varit far till en son som hade förnamnet Fredrich eller Fredric som var född efter den 23.04 år 1773 på en hittills okänd plats för mig? Denne Fredric Boberg hade nämligen en son som hade förnamnen Lars Jacob, men givetvis kanske är detta bara en tillfällighet?


Med vänliga hälsningar
        Berndt Boberg