NULL Skriv ut sidan - SV: Sundsjö Födelsebok 1878 SE/ÖLA/11095/C/4 läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: Sundsjö Födelsebok 1878 SE/ÖLA/11095/C/4 läshjälp
Skrivet av: Ingemar Skarpås skrivet 2017-09-12, 11:15
Intressant diskussion och såg hänviningen till tidigare diskussion.

Intressant med databas, men eftersom jag gjort mestadels uppdragsforskning så har kunden fått välja vilket släktforskningsprogram. Vid större krav på dokumentationen har jag följt varje individ från graven eller mitt i livet och till dess båda ändar, och då har alla avvikelser i namnformer noterats som enbart anteckningar. Det har ju ändå gått att verifiera via gård och födelsedatum, samma fru, et c, et c. Så för min del ligger de tidigaste införda i Holger från 80-talet. Sedan i ett antal engelsspråkiga t ex PAF, och några i DIS. Men finns fler. I några fall finns ju möjligheten till AKA (Also known as) och ibland har jag lagt varianterna där.

Så att göra en vettig forskning utifrån mitt material är svårt. Trots att jag är programmerare i grunden, datakonsult, numera pensionär, så har jag inte funnit att det är tillräckligt intressant, och inte tillför så mycket och det vore oerhört tidsödande - och problematiken är ju välkänd - fick mina farhågor kring Johannes -> Jöns verifierade när jag gick ett antal kurser på 90-talet på SVAR i Ramsele, sista nog ca 2002.

Det som är mest intressant i de här fallen dock är försöken att normalisera vissa namn och namnformer. Johannes är ett, men Gullögs långa övergång till Göli Gölin och hur det skulle normaliseras förde här på anbytarforum till en inflammerad debatt... Själv skriver jag senaste kända namnet stavat som det görs idag, och formen i t ex födelseboken som aka/alias. I Ångermanland har jag Appoloni som blev Ablona och Abluna... Anders och Andreas ...

Jag ser detta dock aldrig som ett problem i sig med olika namnformer, jag ser det enbart som uppslagsändar att hålla utkik efter...