NULL Skriv ut sidan - SV: Kan det vara hon?

Anbytarforum

Titel: SV: Kan det vara hon?
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2017-09-11, 22:24
Hej Emma!

Om du bor i en stad där det finns någon släktforskarförening så rekommenderar jag dig att gå med där och att även gå en kurs i hur du går till väga då du släktforskar i arkiven. Att gå en kurs i att läsa gammal text är heller inte fel. Finns det inga föreningar där du bor kanske handböcker i släktforskning kan vara ett bra alternativ. Jag skulle nog även rekommendera dig att på sikt skaffa ArkivDigital eller Svar men jag antar att Ancestry har, i alla fall vissa av, kyrkböckerna som du kan se hos Svar. Det är i alla fall viktigt att du så långt du kan själv försöker följa dina anor bakåt i tiden, då det kan finnas mycket felaktigheter i forskning som medlemmar lagt ut på sidor som Ancestry.

Förenklat kan man säga att du bör utgå från de personer du själv säkert känner till. Hitta t.ex. en mormor eller farmor i födelseboken, gå sedan in i husförhörslängd eller församlingsbok för det året och följ sedan den personen och dess familj tills den avlider eller så långt det går. Sedan går du tillbaks till föräldrarna till den personen, finn dem i födelseboken och se var de föddes och vilka deras föräldrar var, gå till husförhörslängderna igen och så vidare,  och försök kartlägga dina anors liv.

Jag blir lite konfunderad då du skriver att fadern bodde i Säffle bara 750 meter ifrån Augusta och dottern. Tidigare i ditt första inlägg skrev du att: "Vi har fått reda på faderns namn och han bodde i Säffle så det känns rimligt". Vad har du för uppgifter på att fadern skulle bo i Säffle? Enligt födelsenotisen för Rut Ester var ju fadern skomakare från Stockholm. Är det Augustas far du syftar på?

Kan även tillägga att min mormor och morfar bodde i By socken i Säffle på 1930-talet  :)

VH Klas