NULL Skriv ut sidan - SV: Dalhem

Anbytarforum

Titel: SV: Dalhem
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2017-09-11, 11:52
Hej!


Det bygger i första hand på en genomgång av faddrarna till Per Tomasson Dalströms barn. I synnerhet för min ana Cathrin Persdotter född i Halla 1714. Hennes faddrar var bl a Olof Tomasson i Granskogs, Dalhem och Per Tomasson i Gandarve, Dalhem.
Om  dottern Cathrin (1714-1793) kan jag nämna att hon som vuxen flyttar till Västerhejde  och gifter sig med Heinert Heindrichsson (1720-1757). Paret flyttar åtskilliga gånger inom Västerhejde och vid en sådan flyttning på 1750-talet ändrar prästen av misstag hennes förnamn till Christina.



Om det finns någon som genom domböckerna säkert kan fastställa vems son Per Tomasson Dalström är så mottages informationen tacksamt för det är svårt här nedan mina anteckningar om Catrin Persdotter:



Kallas Catrin i födelseboken , Katarina vid Sigrens i Västerhejde , sedan Kristina Hon är svår
att följa bakåt, flera av barnens faddrar skulle kunna vara hennes
syskon Katarina Persdotter f 1720 i Mästerby(I), bosatt 1779 i Nygårds,Västerhejde(I)
Jakob
Persson i Kuse,Västerhejde(I) född 1709

När hon är inneboende hos sonen Heinert 1780 står att hon föddes i Halla i november 1714.
I oktober 1714 infördes dragonen Per Dalströms dotter Katrin i Dalhem C1.