NULL Skriv ut sidan - SV: Sjön - en socken i Jämtland?

Anbytarforum

Titel: SV: Sjön - en socken i Jämtland?
Skrivet av: Ingemar Skarpås skrivet 2017-09-11, 09:22
Niklas Bodin! Jag håller med Karl Göran Eriksson, det där kräver mycket mer utredning innan det går att avgöra.


Att det skiljer på en månad eller två i födelsedatum behöver inte betyda något. Det kan t o m stå fel ålder så att t ex den som skrivs/sägs vara 50 år kan vara född något några år tidigare/senare. Eller att ett födelseårtal kan vara felskrivet.


Har forskat mycket på bl a Ångermanland, där det också var båtsmän, likt Medelpad, och ej heller sett benämningen "soldatfolk" om båtsmän eller båtsmanssläkter.


Långt in i vår tid har prästerna/skrivarna missat att personen inte föddes på en viss plats som de skrev - utan personen kom från den platsen närmast innan de anlände till den socken där de dog. Och det kunde då ha skett för 20 år sedan eller mer, och det var inte längre samma präst/skrivare...


Det finns flera källor som du behöver söka stöd i, bl a i bouppteckningen, de börjar numera finnas inskannade, där finns mycket att gräva i. "Bouppteckningar skulle enligt 1734 års lag upprättas i samband med dödsfall." Svensk wikipedia. Det är dock en sanning med modifikation för de allra fattigaste upprättades den inte alls ibland, eller skrevs kort att personen var utfattig e dyl - d v s att det fanns inget arv att fördela så man brydde sig inte om att efterforska andra som kunde ärva, som t ex personens syskon, om det fanns barn.


Sedan finns det General Mönstringsrullor som upprättades ung vart fjärde år förutom då regementet var utomlands eller på marsch i landet.


Själv skulle jag inte fästa mig så benhårt kring en enda person om du har vaga uppgifter - ibland ger det ingenting! Bättre då att forska t ex på hans hustru om hon lever - vidare i HFL och på hans barn, och hennes dödsruna och bouppteckning. Följ alltså fler personer och från "vaggan till graven" så hittar man ofta nyttig information om annars "omöjliga personer".


Skicka gärna länken eller uppgifter om var du hittade uppgifterna om soldaten och Skön, så kan fler se det, och fundera!