NULL Skriv ut sidan - SV: Ang. Frebro i Tierp

Anbytarforum

Titel: SV: Ang. Frebro i Tierp
Skrivet av: Stefan Jernberg skrivet 2017-09-11, 08:19
Jag var nog lite otydlig där, jag härstammar från Fricks dotter Katarina Margareta f 1770 - hon var min farmors morfars farfars mor och gift med stattorparen, dagkarlen mfl Mats Matsson (1770-1808/10).

När det gäller Anders Carlstens och hans hustrus härkomst så har jag inte återfunnit deras föräldrar. Anders har patronymikon Andersson men jag har inga uppgifter om honom före 20 juni 1726 då han antogs till förste trumslagare vid Livkompaniet, Upplands regemente.

Forskningsuppslag: Carlsten finns det några olika släkter bla två bröder, en generation senare, bägge borgare i Östhammar som jag saknar härkomst på.

Ur Tierp dödbok 1769 [EI:1]
"Julii 3, Fredbro, kyrckwacktaren And. Carlsten 61 år gl. gift 2 gång wed första giftet 3 Barn alla lefwa. Sednare intet, lefwat Christelig. död af blodstörtning"

Hustrun man kan misstänka att hon var identisk med dagsverkskarlen vid Västlands bruk, Västland Olof Hanssons dotter som föddes 17 april 1698. Det får stanna vid en misstanke i dagsläget, förhoppningsvis går det att finna belägg om detta.
Ur Tierp dödebok 1763 (EI:1)
"16 januari, Fredbro, körckwackt. Carlstens hust: Caisa Olsdotter 66 år gl gift 1gl Barn 3 Sön 1dottrar, lefwat stilla, död af hetsig siukdom".

//Stefan