NULL Skriv ut sidan - SV: Var hittar man födda i Årstad 17801112?

Anbytarforum

Titel: SV: Var hittar man födda i Årstad 17801112?
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2017-09-08, 12:11
Hej Hans!

Sannolikheten för att Johannes Österman, f 1780 1/11 i Årstad och Johan Peter Österman, f 1780 12/11 i Årstad är samma person bör väl vara ca 99,9 %.
Att Jean, Jan, Johan, Jon, Johannes är samma samma namn råder inget tvivel om. Fadern Jonas Österman kan ha lagt till Petter som en förkortning av Pettersson (Persson).
Fick dock ingen klarhet i vem som var modern till Johan/Johannes född 1780.

Har ett liknande fall med en Henrik Trönning som skall vara född 1699/1700. Han arbetade en kortare tid på Sannarps säteri innan han blev sockenskräddare. Efternamnet indikerar koppling till Trönninge, vilket min forskning har kunnat utesluta. På grund av tillfälligheter lyckades jag säkerställa att hans hustru Hermanna Månsdotter var dotter till klockaren i Tvååker (Norra Halland) Måns Hermansson. Detta gav uppslaget att han kanske skulle kunna vara identisk med den Henrik Andersson som föddes i Tröinge, Vinberg sn 1699. Trots många års forskning inte kunnat fastställa detta (har sökt honom framåt men bara kunnat konstatera att fadern Anders Henriksson varit soldat vid Halmstad garnison, stödjer min hyotes). Tar upp det här för att eventuellt senare generationers släktforskare skall kunna ta sig an den tråden (Anders Henrikssons och Anna Bengtsdotters förfäder är väl utredda ner till 1500-talet, föräldrarna till Henrik född 1699). Det finns dock en Henrik Andersson i Stafsinge Hfl 1762 som sannolikt är identisk med pojken född 1699. Knepigt det där, jag är inresserad eftersom jag härstammar från en bror till modern. Men det är ovanligt att folk från Norra Halland "emigrerar" till "Sönner Halland" även om jag har ytterligare ett exempel på det just ifrån Årstad (Heberg, där två av mina söner gick på dagis).
Hallands historia är inte enkel och speciellt uppdelning i norra och södra Halland (gränslinje Ätran) gör det inte enklare. Det här är en historia som går långt utanför ämnet för den här tråden men som har rötter i 1200- och 1300-talets historia. Något som jag kommer att återkomma till i senare sammanhang.