NULL Skriv ut sidan - SV: Kaesen. Invandring till Sverige från Tyskland

Anbytarforum

Titel: SV: Kaesen. Invandring till Sverige från Tyskland
Skrivet av: Gunnar Karlsson skrivet 2017-09-07, 22:04
Varje svar ni kommer med lägger en pusselbit i detta enorma pussel jag tagit mig an, men det är mycket kul att göra detta, och jag tackar er båda för detta. Jag har tyvärr inte SVAR, så jag kan inte gå in på dessa sidor. Dock har jag hört att man överväger att släppa dessa register "fria från avgift", och detta är jag tveeggad inför, för visst tycker jag att  man mjölkar folk på pengar, men om man nu släpper detta fritt från avgift så är jag rädd att takten på att digitalisera detta kommer avsevärt bromsas in.


Nu till kärnfrågan, och det verkar som att fadern med äldsta pojken Julius kom redan 1881 vad jag kan utläsa ur era klipp, och att året efter kom dom resterande 3 pojkarna. Ser inga notiser om deras biologiska mor (Christine Simon), så jag utgår från att hon dött i Tyskland, nån gång innan 1881, för sedan gifter han sig ju med Emma Dellweg 28 april 1882. Funderar på hur upplägget varit för familjen om fadern med äldsta sonen kom först, var det för att "rekognosera" ? Har dom känt någon i Sverige ?, hur var det med språket ? Åkte dom tillbaks och hämtade resten av familjen året efter ?


Har ju via DNA-test som gjorts på min svärmor fått reda på att dessa pojkar hade minst 3 syskon till som vi vet om med säkerhet nu, då jag fått kontakt med en amerikanska som är släkt med min svärmor, men vi vet ej ännu var kopplingen är, men ganska troligen genom denna tyska falang, då hon har stavningar som Kehs, och själv hette hon som flicka Case, och hon har rotat fram födelseattester på flera av dessa, och vi har då hittat 3 systrar till dessa pojkar, och alla var äldre, som då med stor sannolikhet varit utflyttade ur familjen innan allt detta hände. Vidare vet vi att en systerdotter blev nunna hos prästen Anton Kaesen i Vermillion Minnesota, hon kom över till USA i början av 1900-talet, från Tyskland.