NULL Skriv ut sidan - SV: Hitta nu levande släktingar i USA

Anbytarforum

Titel: SV: Hitta nu levande släktingar i USA
Skrivet av: Ingemar Skarpås skrivet 2017-09-04, 20:13
Har läst det du skrev, och skrev ett långt inlägg i Ål, men det verkar ha försvunnit. Så skriver det något annorlunda och hittade andra inlägg också!


Så här tyder jag det:


1. Du har namn på Florence (F) senaste make och du vet en trolig tidigare makes efternamn, se 5.


2. Du vet dödsdag.


3. Du vet var hon och Herman Fritz Lundberg bodde. En bra utgångspunkt för att få information av stadsdelen eller staden Chicago.


4. Du vet hennes tre syskon (varav 1 man), Lillian, Clarence och  - lätt att använda honom som reserv senare.


5. Du vet hennes (F) döttrar June & Margaret de står som hennes döttrar och det är ganska otroligt att båda skulle vara gifta Nunez, då är det mycket troligare att Florence först var gift med med en hr. Nunez. Florence skulle bara ha varit 22 resp 33 år gammal, vid döttrarnas respektive födelse. Varför skulle BÅDA döttrarna ha efternamnet Nunez?


6. Du vet att hon var medlem i flera loger/föreningar. Den med kvinnonamnet Thelma är ursprungligen norsk men blev senare allmänt skandinavisk. Sten Sture-Frihet Lodge med svensk. Sök efter de logerna lokalt och försök hitta kontaktpersoner. Kolla vad de övriga, logerna, föreningarna betyder och om någon är ett religiöst samfund - Även de kan innehålla information.


Jag såg också i ett annat inlägg att Du 2016-12-08 kl 15:23, fått ett svar från Anita Björkroth. Hon nämner en fostersonen Oskar Bonde Lundberg, och lärlingen Anders Herman Lundberg. Med tanke på Florence E. Lundbergs make Fritz Herman Lundberg - Det är inte långt mellan Stora Tuna och Ål. Så inte otroligt att de var släkt med Hilda Matilda Bonde som du också letar efter! Så, säger inte att det är så, men jag har haft betydligt sämre uppslag än så, när det gäller Hilda Matilda!


Det finns alltså en hel del uppslag i det material du har med enbart denna obit!


Jag tror att du liksom jag tar genvägar med att söka på nätet och verifiera i efterhand, och det fungerar ofta bra! Men en sak skall man ha i minnet - sökmotorerna prioriterar främst efter att du Stig-Åke är svensk, och det blir gärna fel. Jag vet för jag har flera hobbies, som ofta kräver tillgång till engelskspråkigt material. De flesta stora som Google, Bing m fl prioriterar därför fel i ordningen de presenterar sökresultaten på - enligt dina svenska preferenser. Det finns flera sökmotorer som INTE prioriterar efter några preferenser , ett är duckduckgogo.com. Jag fick fler svar t ex på Thelma Loge 17.


Du nämner Fritz Herman Lundberg och hans dödsdag, har du hans obit.? Står det verifierat där att flickorna är hans? För jag tyder inte hennes obit. så!? Det brukar stå något liknande det svenska "gemensamma barn" om så är fallet. "Dear mother of" verkar lite annorlunda. Mer så att maken presenteras för sig och döttrarna för sig!