NULL Skriv ut sidan - SV: Brink

Anbytarforum

Titel: SV: Brink
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2017-08-21, 03:14
Hej

 Jag vill börja med Patricks fråga om Christina Brinck (f.ca 1683). Det mest troliga är (men ännu saknas bevis) att Christina Brinck är dotter till kronobefallningsmannen Lars Brink (död 1693-05-18 i Halmstad). Han var kronobefallningsman från 1677 i Laholm läns fögderi och därefter från 1684 i Halmstads läns fögder. (Källa: Skånska Generalguveernementet 1658-1693 av Alf Erlandsson). Änkan Britta Borg (tullarsläkten Borg från Norrköping) säger sig 1694 ha 8 faderlösa små barn.


En kronobefallningsman klarade sig inte själv. Han behövde skrivare till sin hjälp. Och att bli skrivare åt en kronobefallningsman måste varit ett av de mest eftertraktade arbeten som en ung skrivkunnig yngling kunde få. En karriär inom landsstaten eller de centrala kollegierna var nästa given. Erik Walter (döpt 1676-10-16) blev troligen tidigt skrivgosse hos Lars Brink, tillsammans med Lars egen son Caspar. När Christina blev ”giftasvuxen” strax före sekelskifter 1700 blev hon en naturlig partner till Erik Walter. Dottern till en kronobefallningsman blev ofta examensbeviset för den unge som lärt sig yrket den långa vägen. Skolväsendet var ännu inte utbyggt för att klara utbildningen av alla de tjänstemän som krävdes i stormaktens Sverige.


Det mönster som beskrivits är det näst vanligaste för utbildning av nya kronobefallningsmän, vanligast är far till son. Men det innebär inte att man alltid efterträdde far eller svärfar. En ledig tjänst någon annanstans i hela riket (Sverige, Finland och Östersjöprovinserna) gav möjlighet innan far eller svärfar lämnat sin tjänst.


Caspars giftemål med Maria Walter måste vara hans tredje giftemål. Hans andra hustru (1695) var Anna Margareta Morman. Detta förklarar signeten. (Caspars första hustru var Patronella Johansdotter Falkman. Död 1693)


Jag efterlyser bevis och exakta källhänvisningar för min teori. Jag är också intresserad av Lars Brincks härkomst. Det var bara pålitliga svenskar som vid denna tid kunde komma ifråga för en toppbefattning i de annekterade områdena, så Lars rötter står att finna i Sverige eller Finland (Åbo akademi bör studeras i detta sammanhang). Kanske man också kan finna var Lars Brinks övriga barn blev av.


Med vänlig hälsning
Lars-Åke