NULL Skriv ut sidan - SV: Söker en familj i Gumpekulla under 1700-talet

Anbytarforum

Titel: SV: Söker en familj i Gumpekulla under 1700-talet
Skrivet av: Kristina Forslin skrivet 2017-08-20, 23:16
Tack så mycket för all information Tommy! Det gläder mig mycket!
Per Wadholm är min mans morfars morfars farfar, så då är ni släkt på långt håll.
 Sonen Axel Wadholm f 13/2 1797 gifter sig med mjölnar-änkan Brita Larsd
 De tar över gården efter Britas föräldrar. Hon har tidigare en son, Anders Sellström (son till mjölnaren) f. 1816. De får sedan sonen Per Erik f 17/10 1820. Han bor kvar i Skårby men samtidigt som hans hustru Clara Lithander f. i Nyköping 1824, dör i magkräfta 6/7 1876, flyttar familjen till Ytterjärna. Per Eric hade köpt gården Norrbyvälle (nuvarande ägare är Stiftelsen Norrbyvälle som drivs av antroposoferna i Järna) Han var dessutom delägare i ett tegelbruk.
 Hans två döttrar flyttade till Stockholm. Den äldsta, Selma gifter sig med en torparson Karlsson från Bankekind i Ö-götland och de får många barn som växer upp på Söder. Mannen arbetar vid järnvägen och de har det inte särskilt gott ställt och flyttar ofta. En av sönerna, min mans morfar tar modern Selmas flicknamn, Wadholm, när han är i 25 års ålder. Per Erics andra dotter, Nanna Elisabeth, gifter sig med en man som arbetar i hovet. De får tre söner. Per Erik gifter om sig med en mycket yngre kvinna, jämnårig med hans äldsta dotter. De får en son, Herman som föds ca 1892. Jag har inte mina anteckningar tillgängliga just nu så lite osäker på hans födelseår.
 Per Erik säljer Norrbyvälle ca 1898 och flyttar senare till Södertälje med sin fru och son. Han dör i Södertälje 1914.
Nu i sommar besökte vi både Wadholmen och Gumpekulla i Tystberga. Mycket trevligt och lätt att hitta med GPS! Gumpekulla var helt överväxt och vi hittade ingen husgrund. Vid Wadholmen fanns en trevlig skylt som berättade att gården funnits där och mycket rester av husgrunder och jordkällare. Det var en riktigt trevlig utflykt!
Kristina