NULL Skriv ut sidan - SV: Betjänten, smeden och soldaten Petter Gerner

Anbytarforum

Titel: SV: Betjänten, smeden och soldaten Petter Gerner
Skrivet av: Stefan G. Ivars skrivet 2017-08-17, 01:49
Hej, vill tacka för dessa sammanställningar. Tyvärr kan jag inte ge svar på din fråga, utan undrar istället om du kommit någon vart med den sedan du postade frågan. Jag har själv antagit att det är samme Petter det rört sig om, men kanske har det varit en slutsats på för svag grund? Information jag kan tillägga utifrån det du listat här är...


...att dottern Stina Brita (f. 1751) dog 1752: Norrköpings S:t Olai CI:5 Bild 366 (AID: v39416.b366.s362, NAD: SE/VALA/00273 samt att Hans Christopher tidigare omnämnts tillsammans med sin far och bror i Kungsholm 1740: "Gipsmakaren Elias Karner, är enkling; sönerna Gipsmakaren Hans Wenzell Karner, med hans hustru. Dito Hans Christopher Karner": Överståthållarembetet för uppbördsärenden (AB, A) G1BA/17/2 1740-1740


Vidare har "far och son" Gerner uppgetts ha kommit till Kungsholm från Blottendorf i Böhmen, numera Polevsko: https://biblio.ugent.be/publication/2998085/file/6778338.pdf


Min koppling är egentligen till brodern, Wenzel, men jag skulle bra gärna vilja veta vad som hände med Norrköpingsfamiljen efter '61


mvh