NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2017-08-05, 22:58
 Bland akterna i Svea Hovrätt har jag nu även stött på en Iöran Behm ifrån Stockholm.
En akt omfattande ca 60 sidor brutto finns i:
Liber causarum volym 110 pars 4 No 16 Peder Erichßon Wintzer Emot Sahl: Iöran Behms Änckia Hustru Barbara Borgstedhe angående ett Gårdekiöp.
Den är digitaliserad:
 
 Svea Hovrätt, Huvudserie EVIa2a175 Liber causarum (1659) bb1070-1101 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0068094_01070)
 
 Processen i hovrätten följer efter en appellerad dom i Stockholms rådhus den 14 februari 1659.
Änkan har till sin svåger P E Wintzer den 12 februari 1654 sålt sin gård i kvarterat Pelareberget på Götgatan på Södermalm (granne med borgmästaren Jacob Grundel och befallningsmannen Nils Jonsson), en gång uppförd av Barbaras far, ? Borgstedhe, senare överlåten till Wintzers farbror, Erich (sic) Wintzer eller av den senare uppförd (omtvistat). Efter några år på gården med successiva avbetalningar på köpet, vill Wintzer bryta avtalet med hänvisning till att han blivit bedragen på tomtytan. Tvisten hamnar i Södra förstadens kämnärsrätt, där änkan förlorar den 17 december 1658. Domen överklagas av henne till Rådhusrätten, där utfallet blir det motsatta den 14 februari 1659. Domen där överklagas av Wintzer till Hovrätten som fastställer rådhusrättens dom den 15 december 1660.
Wintzers sigill återfinns under köpebrevet.
Änkan hann avlida innan tvisten avgjorts.
Jag har inte fördjupat mig i akten, bara noterat ovanstående vid genomläsning. Reservation för att släktrelationerna inte är exakt återgivna.
Om man vill, kan man studera den föregående processen i de lägre rätterna, där stämningslängder, akter, domar, inlagor och protokoll kan finnas bevarade. I dessa handlingar skulle man kunna påträffa någon annan förekommande aktör av intresse, detaljer om parterna eller mera fullständiga namn.