NULL Skriv ut sidan - SV: Kapten Torbjörn Svensson i Misterfall

Anbytarforum

Titel: SV: Kapten Torbjörn Svensson i Misterfall
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2017-08-04, 15:12
Jag har under en längre tid följt Torbjörn i rullorna och försökt att kartlägga var han befann sig vid olika tillfällen och fram till den ödesdigra dagen i Danmark 1659. De tidigaste uppgifterna hittar jag 1628.
 
Det unika med Torbjörn är att han var med från vanlig soldat till att han avancerade hela vägen till kapten. Sedan undrar man förstås vem den Sven var som dog i Misterfall 1642. Tydligen finns det olika uppfattningar till vilka eller till vem Sven var far. Frågan verkar känslig och varför förstår jag inte.  Jag själv vet inte svaret men jag kan bara gissa när jag läser de äldsta rullorna.

Är ni intresserade av slaget vid Lützen eller likfärden så läs på Wikipedia om Gustav II Adolf. Historien om lifärden är hjärtskärande på sitt sätt!

Har ni några frågor, funderingar eller om ni letar källor kan ni även skicka meddelande eller mejla mig.
 
Med Vänliga Hälsningar

Mats


Vi Befinner oss i Wolgats hamn sommaren 1633 och det var dags för båtfärden mot Nyköping. I bakgrunden kanske vi kan skymta Överste Gabriel Kyle och hans mannar?  (Målning av Carl Gustaf Hellqvist)