NULL Skriv ut sidan - SV: Zimmerdahl

Anbytarforum

Titel: SV: Zimmerdahl
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2017-08-01, 23:00
Råkade hitta denna sida när jag letade efter Zimmerdahlar.
Jag följer upp en släktgåta som nu har fått en sannolik lösning, men då dök det upp fler släktingar till huvudpersonen.
Det som nu är aktuellt är en familj i Höganäsområdet. Fadern heter Axel, f Hansson den 11 augusti 1865 i Hammarlunda. Hans mot är ogift och heter Anna Mårtensdotter/Mårtensson f 1836. Hon har tidigare en son, och får 1870 även en dotter. Alla tre sannolikt med olika fäder, endast Axels far erkänner faderskap. Familjen bor då i Ängelholm.
Axel flyttar till Höganäs och gifter sig med Lilly Zimmerdahl, f 1869, d 1898. Lillys föräldrar är Oscar och Bothilda Zimmerdahl.
Axel och Lilly får fem barn, varav 3 dör innan de fyllt 1 år. Lilly själv går bort endast 28 år gammal.
Axel och de 2 överlevande barnen finns fram till 1906 i Helsingborgs landsförsamling. Därefter kan jag inte hitta något om dem. Det yngsta barnet, en dotter, anges som död i USA. Så jag undrar om resterna av den lilla familjen emigrerat till USA.
Barnen heter Einar Ferdinand Isidor, f 1889-12-14 och Valerie Franciska Jansine f 1894-07-16.
Om familjen kallar sig Hansson eller Zimmerdahl vet jag inte.
Axels äldre bror Johan Fredrik f 1862-09-12, okänt efternamn, är också "försvunnen".
Brödernas gemensamma halvsyster Ida Grönlund, g Malmström och hennes ättlingar, är däremot nu till fullo kartlagd, med en god idé om vem som kan ha varit hennes far, dock ej säkert bekräftad.
Det skulle vara trevligt om det gick att hitta något mer om bröderna Axel och Johan Fredrik och deras familjer.