NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-07
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 2005-09-17, 21:33
Till Kurt Blomquist
 
Hej
 
Nej, jag har inte nämnt året 1768 och ännu mindre menat 1668. Jag syftade på tre män med namnet Alfast som vigts åren 1789, 1698 och 1721 i de tre nämnda församlingarna. En Alfast Svensson från Höghult (Högalt) i Breared vigdes den 21/6 1789 med en Bengta Bengtsdotter från samma by. En Alfast Nilsson från Ebbarp(?), Laholm, vigdes den 9/10 1698 med en Johanna Svensdotter, som mer bestämt anges komma från sagda by. Slutligen gifter sig en Alfast Nilsson från Laholm med en kvinna från Veinge den 2/7 1721.
Uppgifterna är hämtade från DDSS:s på Internet utlagda vigselregister för Halland, vilket enligt rubriken gäller åren 1674 - 1860. I verkligheten varierar tidpunkten för vigselregistren kraftigt vad gäller deras påbörjande i respektive socknar. Endast två har påbörjats före 1668, och dessa församlingar ligger längre norrut i Halland. I det stora flertalet socknar inleds de redovisade vigselregistren avsevärt senare. Det är alltså inte möjligt att hos denna källa kontrollera vigslar från 1668 för någon av de församlingar som nämnts i våra tidigare inlägg.
Märk väl - det handlar om register som genom olika insatser kunnat läggas ut på nätet. Men kyrkobokföringen har kanske i några fall inletts tidigare. Då återstår att kontrollera äldre register hos landsarkivet i Lund.
Lycka till. Jag vill inte alls utesluta möjligheten av släktskap mellan de personer som nämnts. I vart fall verkar namnet Alfast ovanligt.
Hälsningar
Johan Sjöberg