NULL Skriv ut sidan - SV: Nora

Anbytarforum

Titel: SV: Nora
Skrivet av: Martin Svensson skrivet 2017-07-27, 22:22
Jag har haft stor nytta, och inte minst glädje, av Teo och Per Sundins 'slakterochgardar.se'. De rikliga citaten ur domböckerna är mycket värdefulla, inte minst som historiska dokument.


En uppgift som dock förbryllar mig är den angående Malin (nr. 4263), hustru till Nils Jonsson på Klocke 1 i Nora, vars ungefärliga födelsedatum i databasen anges som 1615. Enligt mina (mycket bristfälliga) anteckningar är hon dotter till bonden på Hornön Grels Månsson och dennes hustru Margareta Eriksdotter. Jag har inte angivit någon källa, men den är troligen 'noray.se', som uppger att Erik Grelsson på Hornön är "Broder till Malin Grelsdotter i Klocke enl. domboken vt 1696, nr 51".


'slakterochgardar.se' anger emellertid att Grels Månssons dotter Malin (nr. 4316) är född ca. 1645, och således inte identisk med hustru Malin i Klocke. Är uppgiften om syskonskapet mellan Erik och Malin oriktig, eller är den Malin Grelsdotter som enligt uppgift omnämns 1696 inte gift med Nils Jonsson? Jag har tyvärr inte tillgång till domböckerna, så alla kommentarer är varmt välkomna.