NULL Skriv ut sidan - SV: Hällestad

Anbytarforum

Titel: SV: Hällestad
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2017-07-27, 20:47
Har fler funderingar från domboken. 1694 nämns Måns Andersson i Torp (1628-1708), samt en bror till honom, Bengt Andersson, jag inte kände till, samt deras far Anders Bengtsson. Problemet är att jag tyder texten som att brodern och fadern kommer från Bårstorp. Det skulle stämma bättre om det var Båtstorp istället. Där lever en Bengt Andersson från 1650-talet och framåt. Måns Andersson kommer därifrån vid sin vigsel 1659 (nämnd i kyrkoräk.)
Kan det vara så att den som skrev in målet i domboken gjort fel?
Här kommer min tolkning av det hela:

Ur Hällestad-Tjällmo tingslags dombok AI:10, bild 117, sidan 222, § 46. År 1694 5/2:
Måns Andersson i Torp och Bengt Andersson i Bårstorp androgo för Rätten, huru såsom dhee efter sin sahl. fader Anders Bengtsson i Bårstorp ärft ett halft skattehemman i Bårstorpa skattegård, män dherå ingen fasta hafwa, uthan allenast dhen, som Ao 1590 d. 25 septemb: till dheras farfader Anders Bengtsson på Bårstorp gifwen är, begiärandes att Rätten wille det gambla fastebrefwet stadfästa, och icke allenast meddehla dhem hwarför sig upböd på sina dehlar, uthan och fasta sedan upbuden lagstånden äro. TingzRätten erhindrade sig att Bengt Nilsson i Bårstorp hafwer sin swärfaders Bengt Anderssons 1/4 part af wällt: Nils Arfwedsson Bränning igenlöst, och dherå erhållit 3 oklandrade opbud, hwartill Bengt Andersson icke neka kunde. För den skull blef så wyda Bengt Andersson warit i Bårstorpz skattegård arftagare till jorden hwilken dess måg nu äger, fastebrefwet för honom, af åhr 1590, gådt erkiändt, hwilket dess mågh tillgodo länder; Men det öfriga 1/4 part för Måns Andersson i Torp upb. 1gn.

Kolla gärna originalet som finns i Arkiv digital.

Hälsningar Mats