NULL Skriv ut sidan - SV: Kapten Torbjörn Svensson i Misterfall

Anbytarforum

Titel: SV: Kapten Torbjörn Svensson i Misterfall
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2017-07-24, 16:45
Jag har gått igenom (skummat) Domboken från Kinda Härad och jag hittade den bara i Riksarkivet och SVAR. (Den omfattar även åren 1637-1644 och 1648-1649.)

I februari 1631 kan man läsa en notis om Torbjörn i Salvarp i domboken. Jag har väldigt svårt att läsa texten men jag gissar att den inte ger mer än att Torbjörn bor i Salvarp vid den här tidpunkten. Det kanske finns någon som kan tyda texten?

Kinda häradsrätts arkiv, Domböcker vid ordinarie ting, SE/VALA/01548/A I a/1 (1608-1634) Högst upp på sidan 344/bild 202.

Jag hittar inte Torbjörn någon annanstans i den här Domboken men man kan läsa att Salvarp uppbjudes tre gånger 1641-1642.

Misterfall uppbjudes även vid tre tillfällen 1642-1643. Man kan läsa en notis om Måns i Kisa vid sista tillfället:
Kinda häradsrätts arkiv, Domböcker vid ordinarie ting, SE/VALA/01548/A I a/1 (1608-1634) under mitten på sidan 478/bild282.

Om Sven i Misterfall kan man läsa en notis 1610. Där nämns han med sin hustru Karin. Jag tror att det har något med att göra med en belägring på hustru Karin från andraskrivaren Zacharias.
Kinda häradsrätts arkiv, Domböcker vid ordinarie ting, SE/VALA/01548/A I a/1 (1608-1634)  Längst ner på sidan 65/ Bild 42

Sen följer en intressant notis från 1612 där Sven i Misterfall ”Hade lockat belägra och med barna_nåd Malin Persdotter i Fryggestorp och ville icke taga henne till echta? (det ordet har jag svårt att tyda) hustru”.
 Jag kan tolka texten fel men står det som jag tolkar det så måste Karin vara borta som hustru eller att det rör sig om någon annan ”Sven”. Det sista tror jag inte på eftersom det bara är två år mellan notiserna och bara ”Sven i Misterfall” noteras.
Kinda häradsrätts arkiv, Domböcker vid ordinarie ting, SE/VALA/01548/A I a/1 (1608-1634)  sidan 96/ Bild 58

De här två notiserna är de enda jag hittar om någon Sven i Misterfall. Jag vet inte men jag gissar att det rör sig om samma Sven som dör i Misterfall 1642 med en hustru som heter Kerstin och som dör vid samma tidpunkt.

Sen tidigare har jag skrivit uppgifter om den Sven i Misterfall i min forskning från någon annan forskare. Källorna nämns men jag har inte läst dem, de kanske finns digitalt och var kan jag finna dem?

( I Rour 1635 återfinns han under ryttare med anteckningen "håller häst" - han var alltså tillräckligt rik för att "ställa upp" en ryttare. I Utskrivningsmantalet 1639 18/2 (Rour) nämns han bland "Kyrkornas Sex Män".(De övriga var: Måns i Kulla, länsman, Ingevald i Örsebo, Lasse i Emtefall, Jöns i Högtomta, Erik i Björkenäs och Lasse i Fröåsa.(Längden skrevs av Nils Jönsson i Klevsfall, skrivare och kronanas uppbördsman)

Med Vänliga Hälsningar
Mats