NULL Skriv ut sidan - SV: Kapten Torbjörn Svensson i Misterfall

Anbytarforum

Titel: SV: Kapten Torbjörn Svensson i Misterfall
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2017-07-22, 10:30
Varför bosätter sig Samuel Hemmingsson i Norrhult som ett ”befälssämne” efter att Fänrik Torbjörn Svensson flyttat till Misterfall?
 
Har Torbjörn kanske gjort samma resa efter giftermålet 1636 i Kisa socken?

Jag vet inte vem som ägde Norrhult i Tidersrums socken vid den här tiden men det är nog bara att leta i domböckerna.
 Man kan gissa att Torbjörns tidiga barn föddes där eftersom varken Maria eller Brita Torbjörnsdotter Dufva finns med i kyrkboken för Kisa. Systrarna hade en bror som hette Sven som nämns i Misterfall 1657 i mantalslängden och även han kan vara född där. Jag vet inte om det finns mantalslängder före 1642 att tillgå för då skulle man även kunna titta på gården Salvarp i Tidersrums socken.
 
Torbjörn Svensson är född omkring 1610 enligt andra forskare, själv har jag ingen aning var och när han föddes.

Skulle han varit född vid den här tidpunkten skulle han blott vara 20 år när han dyker upp i rullorna som ett ”befälsämne”. Visst kan det stämma men för en soldat som går den hårda vägen känns det som att han är några år äldre. Jag har inte hittat någon Torbjörn i rullorna som vanlig fotsoldat för Östgöta fotfolk innan 1630 men jag kan säkert ha missat.
 
Vad gäller likfärden hem från Lytzen så var det säkert många som ville dela på den äran men Börje Börjessons kompani måste ha befunnit sig nära dödsplatsen efter slaget. Tittar man i den tidigare nämnda rullan Rullor 1620-1723 1633:7 (1633-1633) sid 8-10 och kan identifiera nu omkomna soldater från Börje Börjessons tidigare rullor så kanske man dra någon slutsats om kompaniet var på plats i Lytzen 1632. Det var flera slag det här året och även året innan som östgöta fotfolk deltog i. Många soldater, även från Kisa sn., nämns som döda och ofta står dödsdatum och plats i kommentaren.
 
Det går att följa Samuel Hemmingsson i Rullorna. Samuel stiger i graderna till Furir  men byter kompani och han och hustru Kerstin nämns inte mer i Norrhult enl. mtl.
Han nämns redan 1745 bytt kompani till ??. (Den 1 juni 1745 befinner sig Kapten Peder Andersson Falks kompani med Löjtnant Torbjörn Svensson och Furir Samuel Hemmingsson i Demmin i Tyska Pommern.)
Rullor 1620-1723 1645:22 (1645-1645) Bild 1140/sid 107.

Jag har svårt att läsa till vilken plats men han nämns sista gången när han kommenderas till en annan plats
Rullor 1620-1723 1648:6 (1648-1648) Bild 1070/sid 102

/Mats