NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-07-17, 17:57



Jag har gått igenom hela arbetet med Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt ytterligare en gång, framlänges och baklänges, det är mycket att gå igenom....Det är troligt att guldsmed Johan Blom har sina anor ifrån ätten Blohm/Blume men att han sannolikt även är släkt med Florin, dit Blom/Blomfeldts sannolikt hör allihop


Men jag har hela tiden utgått från syskonen Blomfeldt och gör så i fortsättningen också. Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt är sannolikt barn till Johan Carlsson Blomme från Mouhijärvi, det stämmer kronologiskt och platsmässigt


Som sagt var, det ena behöver inte utesluta det andra


När jag har fått ihop alla pusselbitarna så ska jag redogöra för det och ange alla källor


Vidare får man se upp för det är verkligen snårigt då de kan ha två eller ännu fler äktenskap och namnbyte, och även hur prästerna skrev hustrurnas namn, för att ta ett exempel:


Catharina Reals mor är dygdesamma Catharina Royier ( Rogier ), död 1728. Förutom Catharina Real och Diedrich Blom så har hon även sonen handelsmannen Johan Real...Denna Catharina Royier, anges vid sin död 1728 till att heta just Catarina Royier. Denna kvinna har varit gift åtminstone 4 gånger. När hon den 6/11 1686 ( bild 38 / sid 67 ) gifter sig med stenhuggarenAndreas Blom i Tyska St Gertrud, så är hon änka efter Heinrich Schultz och heter Catharina Printz, vilket troligen är hennes namn som ogift, vidare innan make Schultz och make Blom, så fanns det en make Real, och sista maken var Jacob Royier. Efter giftet med Andreas Blom så skrivs hon i kyrkboken som Catharina Blom, bara för att ge ett exempel på hur snårigt det kan bli