NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2017-07-17, 17:40
Hej Paul

Vad spännande data om Rubb du har hittat. Men frågorna kvarstår:
- När och var föddes Maria Rubb. Det troliga är att hon föddes i Landskrona före 1686 när kyrkoboken CI:1 startar.
- i vilket regemente var Christian hautboist? När och var värvades han?
Jag har letat igenom massor av regementen bland Arkiv Digitals generalmönstringsrullor. Jag har hittat många oboister i staberna till infanteriregementen, men inte någon Wenster. Man får väl läsa militärhistoria och kolla i rullorna i NAD som är digitaliserade i SVAR.
- När och var gifte han sig med Maria Rubb och var föddes han tre första barn.
- Det som är mest intressant för mej är Annika Hiorts och Niclas Wensters historia före första barnet Maria Christinas födelse i Landskrona 17500827. Niclas har jag med er hjälp spårat bakåt till gesäll i Malmö och desförinnan en tänkbar lärare i Åhus vid namn Anderberg.(Åhus mantal 1741 i hus nr 30). Där var han kvar till ca 1745 när smeden dog vilket passar med att han blev gesäll i Malmö året därpå. Staden Karlshamn nämndes i hans inskrivning som gesäll. Det fanns en klensmed Sven Strömbek i Karlshamn där en Nills anges som gesäll i mantalslängden 1739. Däremot finns han inte omnämnd 1734 och inte heller var han kom ifrån.
- Barnen till Niclas och Annika har jag lyckats följa men de ger ingen ledtråd till var Niclas eller Annicka skulle ha kommit ifrån.
- Att oboisten skulle ha wenstrat är en intressant teori, som blir enklare att följa när man vet var oboisten befann sig mellan 1704 och 1716 när Niclas borde varit född.
Hälsningar Bengt