NULL Skriv ut sidan - SV: Örgren

Anbytarforum

Titel: SV: Örgren
Skrivet av: Solveig Fagerlund skrivet 2017-07-14, 11:21
I Skövde stadsförsamlings husförhörslängd (AI:7 sid. 241) finns följande personer noterade.
Borgare Jan P. Öhrgen, född i S:t Lars den 11/10 1787, död den 30/1 1831.
(H) enkan Johanna Udd, född i Fröjered 26/4 1784
d. Anna Cajsa (n?) född i Ving(åker?) 18/7 1811, utflyttad till obestämd ort 1832.
Son Carl Gustaf, född i staden 16/12 1818, inflyttad från Ransberg 1830 utflyttad till Ransberg (38?) Kvarstår i Ransberg. (ytterligare ant.)
Son Otto, född i Fröjered 16/3 1823. utflyttad till obestämd ort 38.
Här finns också noterat att Carl Gustaf och Otto blev dömda vid Viste häradsrätt 1841 att mista äran  och böta för förfalskningsbrott.
Vid Åse och Viste häradsrätts urtima ting (A I:a 54, ADonline bild 3700-3780) framgår det att förfalskningen rör prästbetyg. Där framgår också att Carl Gustaf gått i lära hos en kopparslagare Engberg och att han gjort bekantskap med en Anna Fredholm från Skövde. De hade strukit kring i bygden och försörjt sig på lagning av gamla kopparkärl och korgtillverkning.
Om brödernas moder anges att hon är fattig och försörjer sig på att sälja allehanda och tillverka korgar.
Vidare anges att Öhrgren tillhör ett på obestämd fot vandrande släkte som från längre tid tillbaka varit tecknande i stadens längder.
Både här och i husförhörslängden nämns de som "fjärmare nabor". ett besynnerligt uttryck, avlägsna grannar?. på annat håll anges att de bor i landsförsamlingen fast de är skrivna i stadsförsamlingen.
Nå, min fråga gäller Carl Gustafs och Anna Fredholms dotter Caroline, född 1840. Det finns en rad om henne i häradsrättsprotokollet men den är överstruken. Hon anges vara född i Kyrkefalla, men i födelseböckerna därifrån har jag inte sett henne. De första spåren jag har efter henne är i Kyrkefalla 1854 (A I:7, sid 215) då hon anges komma från länsfängelset i Mariestad. Där finns hon inte noterad, men däremot hennes föräldrar.
 Hon benämns här och i fortsättningen Örngren och inte Öhrgren.
Jag är tacksam för upplysningar om henne från tiden 1840-1854, likaså om hennes föräldrars göranden och låtanden.