NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-07-07, 13:35




Små, små detaljer visar på att Kasper Fredrik Blomfeldt faktiskt till syvende och sist troligen härstammar från den adliga ätten Blom på Blomenhof, liksom Johan Henrik Blomfeldt också troligen härstammar därifrån. I syskonen Blomfeldts fall har Kristian haft rätt genom denna diskussionen


Det som störde mig gällande Florin är att Kasper Fredrik själv, liksom hans hustru Brita von Gerten, mest skriven som Blomfeldt, förekommer som fadder till de som hade anknytning till Florinsläkt, klart att det ena utesluter inte det andra, liksom lärftkrämare Henrik Mårtensson Blom drar åt Florinsläkten, men jag stoppar honom åt sidan så länge


Hela tiden har jag velat koppla ihop Johan Henrik Blomfeldt med guldsmed Johan Bloms släkt. De har ett många gånger nära samband med Appelgrens, till och med Brita Appelgren, samt Nils Appelgren bor i guldsmed Johan Bloms hushåll på 1670-talet, troligt att Brita och Nils Appelgren är faster och farbror till Johan Henrik Blomfeldts hustru Helena Johanna Appelgren

Guldsmed Johan Bloms far är guldsmed Henrik Blom, vilket tydligt låter sig omtalas via testamente som finnas att läsa i inläggen ovan, samt att det via testamente framkommer att guldsmed Johan Blom har en syster Jeska Blom, gift med sadelmakare Tobias Renner, finns också att läsa om i testamente ovan. Här är troligtvis en gren som härstammar från Blomenhof. Det som gör mig övertygad av det, är att Kristian har satt ut två länkar med ätten Blohm/Bluhms sköldevapen. Det förekommer på ett par olika vis med motiv. Det finns en lite "roligare" länk av sköldevapnet, där en harneskklädd arm håller 3 stycken tulpaner. När guldsmed Henrik Blom dör i pesten 1711 ( FIA: 74, 1711, bild 750 / sid 529 ) så anger testamentet att han har enderat uti Johan Tulphanus hus, och denna Johan Tulphanus bör vara av ätten Blohm/Bluhm också, den ätt som har en harneskklädd arm hållande tre st tulpaner, länk kommer i senare inlägg


Sadelmakare Tobias Renner har en dotter, Beata Renner ( mor Anna Persdotter Korne ), gift med Johan Biörck, med son Carl Biörck som troligtvis har anknytning till de Biörck som Kasper Fredrik senare står vittne tillsammans med. I inlägg från maj 2013 trodde jag att denna Carl Biörck kan ha finskt ursprung, men jag får ta tillbaka det, då denna Carl Biörk kan vara Beata Renners son. Skrivit av mig innan, Skellefteå lfs fb, sid. 58 är vidare en monsieur Olof Bodin vittne 1748-02-05 till Carl Björcks son Carl. I samma fs på sid. 44 (1747-01-01) är f.ö. en jungfru Blomfelt vittne när Carl Björcks dotter Anna Margareta döps. Följaktligen är denne Olof Bodin sannolikt identisk med Ottilianas andre son, f. ngn gång 1727-29.   
 


 Tobias Renners ättlingar höll sig mycket inom det militära, sonen löjtnant/kapten Anders Renner ( mor Jeska Henriksdotter Blom ), adlades med namnet behållet Renner, vistades i Glimåkra i Skåne och dog där 1711 i en dispyt han hade med en annan militär ( läs: Adelswiki ). Denna Anders Renner bör vara en avlägsen släkting till syskonen Blomfeldt


I fortsättningen kommer jag till att hålla på att syskonen Blomfeldts ursprung är från Blomenhof. År 1717 heter Blomenhofs amtman Samuel Kock, liksom namnet Kock som förekommer i samband med syskonens fadderskap när de bodde i Piteå, vilka väl enligt nätuppgifter även de ska härstamma från Livland


Vid googling på namnet Ottiliana så förekom tidigt, flera tiotal år innan Ottiliana Blomfeldt föddes, olika varianter, Juliana, Iliana samt att namnet Auda skrevs om till Audiliana. Men det var före Ottiliana Blomfeldts tid, men av testamente framkommer det att sadelmakare Tobias Renner har en syster som heter Auda Renner ( finns att läsa i inlägg ovan ), dock håller också jag det troligt att de är släkt med Henrik Magnus Buddenbrock och Ottiliana von Barner. Namnbruk och namnskick talar starkt för det


Så visst fanns ätten Blohm/Blom/Bluhm från Blomenhof i Stockholm, troligtvis är det så. Och det är troligt att syskonen Blomfeldt härstammar från denna ätt, för att inte säga mest troligt, samt att även Johan Henrik Blomfeldt gör det


Kasper Fredrik Blomfeldt liksom Johan Jakob Blomfeldt har identiska motiv på sköldarna, liksom även handelsmannen Jacob Blom har enligt Kristian i tidigare inlägg. Det kan vara att Johan Jakob Blomfeldt har fått sitt namn av denna Jacob Bloms släkt, troligen är han släkt med både Kasper Fredrik Blomfeldt och Johan Jakob Blomfeldt, ja och samt då Johan Henrik Blomfeldt som vi bevisligen vet är far till Johan Jacob


Tobias Renner och hans hustru Jeska Blom, död 1676, bodde i Stockholm Ty St Gertrud men Tobias Renner flyttade till Johannes och Jakob senare vid giftet med Anna Persdotter Korne. Tobias Renner hade enligt testamente tre stycken hus på Norrmalm



Florin/Blom-släkten kan även de i mitten av 1500-talet även de härstamma ifrån Blomenhof, detta är personer som både rör på sig ofta och förflyttar sig långa avstånd. Så i min föreställning håller jag det öppet för att de gör det. Vårat rike såg inte ut som idag utan det var mycket större, därav förflyttade de sig mellan, Livland, Kurland, Finland, Tyskland, Polen, säkerligen på ett sätt som var naturligt för dom. Idag tänker man mer på landsgränserna och det kan ju försvåra en del



Nedan följer personer som är hämtade ur kyrkböckerna i Stockholm Tyska församling Sankt Gertrud och som kanske även kan knytas till syskonen Blomfeldt


Mellan 1640 fram till 1666 lever följande vuxna då de förekommer via fadderskap vid barns dop:


Arendt Blom, vittne 1640


Heinrich Blum, vittne 1640 ( Troligen guldsmed Henrik Blom, han överlevde i alla fall två av sina barn med 40 år, guldsmed Johan Blom död 1676, Jeska Blom, död 1677, trolig släkting till syskonen Blomfeldt, Johan Jakob Blomfeldt och Johan Henrik Blomfeldt )


Jacob Blom, vittne 1654 ( Handelsman Jacob Blom, som har identiskt sköldemärke med Kasper Fredrik Blomfeldt och Johan Jakob Blomfeldt, Johan Henrik Blomfeldt )


Tobias Blom, vittne 1654 ( Tobias Blom är hovkonditor, trolig bror eller släkting till ovan nämnde Jacob Blom, fadderskap förekommer flera gånger mellan Tobias Blom och Jakob Blom, trolig släkting till syskonen Blomfeldt och Johan Jakob Blomfeldt, Johan Henrik Blomfeldt )


Hans von Blom, vittne 1666


Jochim Blom, vittne 1666


Reinholt Blum, vittne 1666 ( Förekommer också som fadder till handelsman Jakob Blom i Sthlm Tyska, trolig släkting till syskonen Blomfeldt och Johan Jakob Blomfelst, Johan Henrik Blomfeldt )


Guldarbetare Johan Blom, vittne 1666





Henrik Lemmens husfru är vittne 1654 tillsammans med ovan nämnde Tobias Blom åt Jacob Bloms barn, också han nämnd ovan


Kyrkboken döda i Tyska Sankt Gertrud, Stockholm mellan 1680-1700-talet, någon Blom är säkert dubbelnämnd

Jacob Blom, död 2/10 1684

Mäster Andreas Blum, död 20/12 1687

Christopher Blum, död 14/3 1689

Susanna Elisabeth Blom, död 26/11 1691

Fru Maria Blom, död 7/2 1693

Kungliga Drabanten Petter Bloms fru, död 26/11 1691


Jungfru Elisabet Blom, död 2/1 1691


Catharina Blom, död 14/2 1694, salig Jakob Bloms dotter




Källa:


Stockholm Tyska förs. Sankt Gertrud, CI:A 1639-1688, bild 255 / sid 557, bild 263 / sid 573, bild 303 / sid653