NULL Skriv ut sidan - SV: Var blir Hanna Åkesdotter av?

Anbytarforum

Titel: SV: Var blir Hanna Åkesdotter av?
Skrivet av: Lars-Åke Johansson skrivet 2017-07-05, 20:25




Ja, det här var ju verkligen ett dilemma. Det föds alltså 2 olika Hanna i Stenestad födda1789 och 1795 med samma namn på fadern,  Åke Olsson.


Den vigsel jag hittat på Hanna 1821 kan vara den andra Hanna född 1795. Tyvärr nämns inte brudens ålder i vigselnotisen, men eftersom både brud och brudgum anges med adressen Grönhult så tror jag att denna vigselnotis avser Hanna född 1795. (Då blir ju bruden 6 år yngre dessutom, där jag tidigare påstod 32 år gammal),
VI SKIPPAR VIGSELNOTISEN!

Sedan har prästen sannolikt blandat ihop och skrivit fel födelsedagar på flyttattester och  i husförhörslängder. Födelseårtalet 1789 stämmer ju. Jag tror att du har hittat rätt Hanna, nu utflyttad till Konga.

Jag tror att cirkeln är sluten AV DIG SJÄLV!


I ditt första inlägg överst skrev du:
I Färingtofta AI:4 (bild 72/sid 66) finns i Båhus/Bohus pigan Hanna Åkesdotter född 1789-02-05 i Stenestad. Hon finns inte i Stenestads födelse- och dopbok

Födelsdatum i en husförhörslängd kan ofta vara felskrivna av prästen. Födelsedatum från födelse-och dopbok är alltid de mest tillförlitliga. Denna erfarenhet har många släktforskare blivit varse.  Prästen  frågade aldrig personen han förhörde om dennes födelsedag stämde med prästens inskrivna f-dag i husförhörslängden. PRÄSTEN HAR SÅLEDES SKRIVIT 1789-02-05 FASTÄN DÄR BORDE ANGES 1789-04-23.Denna felskrivning överför han till senare husförhörslängd samt till flyttattesten. Prästen i Konga för in denna födelsedag i sina böcker. Sannolikt flyttar Hanna vidare från Konga till Färingtofta MED SAMMA FELAKTIGA FÖDELSEUPPGIFTER  i flyttattest till prästen i Färingtofta.
Svaret på din in fråga i allra första inlägget "Är detta samma Hanna?" är således JA DET ÄR DET med födelsedatum 1789-04-23!!


Med vänlig hälsning Lars-Åke