NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-07-05, 10:17

Jag har lusläst alla Rigas församlingar, gått igenom många generalmönsterrullor, gått igenom alla tänkbara fru Blom i Stockholms bouppteckningar, dvs, alla kvinnor gift med en make Blom som är avliden mellan 1700-1720, vidare har jag gått igenom alla tänkbara bouppteckningar vars namn syns ihop med Blom och Blomfeldts, t ex. Berner, Berens, Wallenius, Ekengren, Åman, Lundia/Lundius, Westerman, Wendt, Utter, Dittmar, Lind, Holst, Lemmens, Schwarz, Schultz, Meijer, Wernle ( finns i Riga med Porteus ), Roth, Wulff, Böös, Groll, Holm. Allt detta utan att hitta någon anknytning till Blom och Blomfeldt. Alla andra släkter är relativt lätt att hitta


Det jag har fått ut av detta är att kanske inte syskonen Blomfeldts far var militär ändå. Då skulle han finnas med i någon handling någonstans. Militären hade god bokföring på sitt manskap, från hög till låg. Har de Buddenbrock-anor så kan det militära komma från mödernet. Har överhuvudtaget sett att det förekom en hel del olika yrkesval i familjer bland syskon. Johan Blom kan eventuellt ha ett akademiskt yrke


Det kan även vara ett tecken när det inte finns några handlingar på att de är barn till någon av de två försvunna Johan Blom i Florinsläkten, med säkerhet kunde det ju inte sägas att de dog barnlösa


Ett tydligt tecken på att de troligtvis är av Ottiliana von Barners släkt är just namnet Ottiliana. Det har jag överhuvudtaget inte sett någon tillstymmelse till det namnet någonstans, inte i Livland, inte i Sverige ( Stockholm, Piteå, Luleå ), inte någon annan är döpt till Ottiliana på den tiden i vanliga böckerna, namnet kom i bruk senare


Av lärftkrämare Henrik Mårtenssons barnbarns barn var två stycken bosatta utom riket, v. fiskal  Johan Georg Kinborg, vistades i Jakobstad i Österbotten, brodern Jakob Kinborg var sergeant vid Västmanlands regemente och Brita Lovisa Westerman, boende i Petersburg ( FIA: 186, 1761, bild 5290 / sid 198, FIA: 320, 1795, bild 1170 / sid 110 )


Längre än så här kommer inte jag i alla fall. Det finns nog ingen lösning på det här  :o