NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2017-07-03, 23:32

Har nu haft möjlighet på några av källorna om Mikael Behm som Lars-Olov Eriksson haft vänligheten att förmedla ovan. Jag har bara haft tillgång till digitaliserat material. Kan bara konstatera att Mikael Behm finns med i de rullor som finns i den volym Lars-Olov  hänvisat till (Ia:1) samtliga år 1644-1651 men ingen mer information än vad som meddelats ovan. Andra källor kräver besök på KrA vilket inte varit möjligt för mig ännu.

Jag kan dock komplettera med två uppgifter: (1)  12 maj 1650 betalade ”Lietnampt Michil Bhem” för lägerplats och klockringningar åt sitt barn (SSA, Jakob och Johannes LIa:7 sid. 22). (2)  ”Michell Behm” begravdes 1 oktober 1657 på Jakob och Johannes kyrkogård, Stockholm (Jakob och Johannes LIa:13 sid. 30). Det är säkert samma person i bägge fallen. I vart fall meddelar Lars-Olov att skeppslöjtnantens änka omnämns 1660.

Den stora frågan är sedan om denne Mikael Behm verkligen var son till Jonas Mikaelsson, borgmästaren i Gävle, som levde ännu 1647 men var död 1649 (Svea hovrätt. Advokatfiskalens arkiv EIXe:3133 fol. 9r, 9v och 10r)?

Nu är det så att Jonas Mikaelsson lämnade efter sig en skuld till Uppsala universitet som sonen Daniel Behmer hade gått i borgen för. Flera av sönerna är involverade av att lösa skulden men ännu 1689 (40 år efter Jonas död och 20 efter Daniels) var den inte löst. Frågan diskuterades många gånger i universitetsstyrelsen (konsistoriet). 18 november 1668 framgår av protokollet: ”Om Academiens infordrande av skuld påmindte och M:r Brunnerus, att Michael och Albrecht Behm tilbiuda en post penningar till 6 eller 800 rdr för sin fader [...].” (Akademiska konsistoriets protokoll, band 8, sid. 186, 1971). Fadern kan inte vara någon annan än Jonas Mikaelsson.

Men om Mikael Behm 1668 kan ”tilbiuda en post penningar”  kan han inte varit identisk med skeppskaptenen Mikael Behm, som troligen dog redan 1657 (min uppgift ovan) och i vart fall hade efterlämnat en änka 1660 (Lars-Olovs uppgift ovan).

Notisen 1668 informerar oss alltså om att Jonas Mikaelsson verkligen hade en son Mikael. Men om rätt tolkning av notisen är att erbjudandet till universitetet tillkommit i närtid av 1668 kan denne Mikael  inte vara identisk skeppslöjtnanten Mikael Behm  som litteraturen påstått.

En alternativ tolkning är att konsistoriet skulle varit oinformerat om skeppslöjtnantens död. Ett drygt år senare, 29 december 1669, avlider dock Daniel Behmer och redan vid ett möte 18 januari 1670 är konsistoriet informerat om detta (band 8, sid. 294). Konsistoriet var alltså snabbt insatt i det nya läget och det verkar därför orimligt (även om det inte helt kan uteslutas) att konsistoriet inte på ett decennium skulle ha fått reda på skeppslöjtnantens död om han nu varit Jonas son.