NULL Skriv ut sidan - SV: Läkare, provinsialläkare

Anbytarforum

Titel: SV: Läkare, provinsialläkare
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2017-07-02, 22:33
Hoppas någon har tillgång till boken Läkarehistoria.
Jag undrar i så fall vad det står om provinsialläkaren Claes Johan Bergman, 1795-1838?
I geni . com har jag hittat följande citat, men vet inte om det är exakt så det står i boken:

"Levde mellan 1832 och 1834 i Varberg (N) (Läkarehistoria).
Bosatt åtminstone mellan 1834 och 1838 i Halmstad (N) (Läkarehistoria)."
".... provinsialläkare i Varberg 1832, dito i Halmstad 1834, med d:r i Uppsala 1835."

Jag har sett en annan uppgift om att han skulle ha flyttat till Kungsbacka 1834-04-01 och vill gärna veta om det står något om detta i boken. Det är just år 1834 som frågan gäller. Med stor sannolikhet bytte han stationeringsort under året 1834 - men när?



En liten bakgrund:
1823 beslutades det att det skulle finnas en provinsialläkare även i norra Halland - inte bara i södra delen - som skulle vara stationerad i Varberg, men den 21 september 1833 beslutades att stationeringsorten istället skulle vara Kungsbacka (källa: Stig Tornehed: Vår Bygd 1965, sid 27-28).  Eftersom C J Bergman var verksam i Varberg sedan september 1832 så borde han ha flyttat till Kungsbacka 1834, men han återfinns inte i Kungsbackas kyrkoböcker.
Provinsialläkarrapporten för södra Halland - Halmstad år 1835 är signerad av C J Bergman så då var han verksam där.

Det lite konstiga är att han inflyttade till Halmstad redan 1833 - från Nedre Luleå! - och gifte sig där 1834-04-15 och står då som provinsialläkare i norra Halland.
Frågan är om han kunde ha sin tjänst kvar i Varberg/Kungsbacka trots att han var bosatt - eller skriven - i Halmstad 1833-1834?

I Falkenbergs sockenprotokoll från maj 1834 har jag dock läst att de var mycket missnöjda med flytten till Kungsbacka eftersom de skulle få dubbelt så långt till läkaren - 8 mil istället för 4. De hade ansökt  hos Kungl Majt om att få stationen återflyttad till Varberg. Kanske detta fördröjde flytten om den inte redan hade blivit verkställd?

På hösten 1835 anlände en ny provinsialläkare till Kungsbacka.


- - - - - - - - - - - - - -


Vad jag egentligen är ute efter är om det fanns någon provinsialläkare stationerad i Kungsbacka när koleran bröt ut där den 15 augusti 1834. Jag har inte hittat något om detta i den litteratur som finns om kolerans härjningar i staden.

- - - - - - - - - - - - - -




NU har jag åtminstone delvis hittat det jag sökte genom att återigen, mycket noggrant, läsa artikeln om koleran 1834 av Stig Tornehed i Vår Bygd 1965.

”Lagman Stjernstam skriver den 30 augusti ett nytt brev till riksdagsman Lindbäck i Stockholm:
- - - Gud vare lovsjungen! Min k. hustru är frälsad! Hon var så nära döden, efter 24 timmar, som pennan är papperet, men näst Guds nåd, rådlighet, hastig hjälp och mycken omsorg räddad. Hon hålles vid sängen av mycken svaghet, men doktor Bergman har förklarat henne utom all fara. Runt omkring oss rasar farsoten. Flera läkare ankomma idag från Köpenhamn ….. ” !!

Så doktor Bergman fanns i Kungsbacka den 30 augusti 1834!



Lagman Stjernstam bodde på Skansen (som då tillhörde Tölö sn men låg ”inom åarna” där Kungsbacka stad låg). Han var den som stridit för att även få en provinsialläkare till norra Halland, och helst stationerad i Kungsbacka.

Riksdagsman Lindbäck kom från Lindome sn i nordligaste Halland och var i Stockholm på 1834/1835 års urtima riksdag.