NULL Skriv ut sidan - SV: Le Compte / Kunt / Kundt

Anbytarforum

Titel: SV: Le Compte / Kunt / Kundt
Skrivet av: Elisabeth Ek skrivet 2017-06-30, 19:02
Hej Lars,

Ville ge dig ett svar direkt för att visa att jag sett inlägget ditt.  :) Kanske inte så matnyttigt och genomtänkt, men det kan vi komma tillbaka till.

Först, strikt talat så var inte Kunts anfader Pierre LeCompte vallon enligt de källor som finns, men mest troligt från norra Frankrike som så många andra invandrade kolare var. Men både kolare och smeder ingick i den helt speciella arbetsinvandring i främst tidigt 1600-tal, och som främst organiserades av industribyggare som De Besche och De Geer. Dessa kom då i huvudsak från ett område som idag utgör en nordlig del av Frankrike och en sydlig del av Belgien, och där den vallonska kulturen och språket stod starkt med ett vallonskt kärnområde, men alla som kom till Sverige var inte valloner, långt ifrån. För att de utgjorde ett lite exotiskt och lätt igenkännligt inslag med franskklingande namn och språk, och olika dialekter som lät franska blev de ofta alla sett som en enhetlig grupp, och kallades ofta valloner, ibland fransoser. Viktigt var också att de värvades genom samma kanaler och med samma typer kontrakt, och de reste samma vägar till Sverige och till samma områden. Några hade andra yrken som lärare för barnen eller präster till de egna församlingarna.

Du hade säkerligen inte kunnat se någon större skillnad på alla dessa familjemedlemmar även om de själva väl kände sin kulturella bakgrund och sina familjerötter. De förenades i själva syftet med invandringen, och levde delvis tätt i brukssamhällena, eller när det gäller kolarna i ganska stora områden kring bruken som tjänade den oavbrutna efterfrågan av högkvalitativt träkol. Språnget som var möjligt i teknologin byggde dels på den speciella smidesprocessen som gav det överlägsna vallonstålet, och dels i den förbättrade tekniken med resmilor som de importerade kolarna bidrog med. Båda grupperna var viktiga på var sitt sätt och inom sitt område.

När vi pratar om vallonättlingar i Sverige så görs oftast inte någon distinktion mellan valloner och fransmän, ibland var också yrkena lite flytande, alla smeder var inte valloner i ursprunget, men använde den samma avancerade tekniken man ville införa till Sverige för att öka lönsamheten. I Sällskapet Vallonättlingar är alla yrkena och grupperna välkomna, och det har i senare tid skrivits en del speciellt om kolarna och de som i strikt mening inte heller var valloner. Men allt detta kan andra beskriva bättre och kunnigare än mig, och kanske var du också redan känt med detta.


Det som var särskilt intressant i ditt inlägg var givetvis dina egna rötter i Finnerödja. Pierre och de kända ättlingarna i de första generationerna levde och verkade i ett område som delvis är Tiveden och delvis ett område mot Örebro och sedan ner mot Hova och Lyrestad. Jag har själv inte funnit någon väldigt stark representation av Finnerödja i min släkt men socknen förekommer. Askersund, Hammar, Örebro, Hova, Lyrestad är däremot flitigt återkommande i mitt träd.

Jag känner inte alls till Jan Kunt, men så har jag inte ägnat mig så mycket åt anorna tidigare än min anfader Petter Fransson Kunt f. 1676 i Willingsberg. Han är antatt sonson till invandraren Pierre vars ättlingar i dagsläget inte är fullständigt klarlagda någonstans jag känner till. Släktkopplingen kan därför mycket väl vara där utan att jag känner till den. Om du har någon källa som pekar på Jan så tar jag tacksamt och nyfiket emot.

Till sist om DNA. På detta avstånd vi talar om här så kan inte autosomalt DNA användas väldigt enkelt för att påvisa samband. Men har man nog många testpersoner på flera olika grenar så kan man kanske avkräfta kopplingar som inte kan vara riktigt gjorda. Det jag tror jag nämnde, och som du refererar till, så kan man kanske i framtiden göra helt konkreta kopplingar till en fransk bakgrund i ett visst område. Antagligen måste man då använda Y-dna som inte jag kan erbjuda då jag inte har en obruten manlig linje tillbaka till Pierre.

De etnografiska grupperna med sina procent som de flesta testföretagen erbjuder ska du inte ta väldigt allvarligt, och kan inte användas för att påvisa en säker koppling till varken Vallonien eller norra Frankrike. Eftersom referensgrupperna för all dessa grupper är så små och i stort sett självdeklarerade så betyder de lite generellt, och ännu mindre i det här speciella sammanhanget. Men i framtiden med mångdubblat antal testare och helst också en koppling mot arkeologiska fynds DNA så kan en helt annan bild skapas. Utvecklingen går rasande fort och det är kul att vara med från början.

I ditt fall ville jag koncentrerat mig om att försöka ta din pappersforskning så långt tillbaka som möjligt och få den verifierad i källorna på allra bästa sätt. Om du har testat dig på FTDNA som jag också gjort kan vi kanske så småningom använda också autosomala spår för att understödja kopplingar genom Kunt-släkten. Vi kan ju i alla fall försöka! Jag är speciellt intresserad av de som menar sig tillhöra denna ganska stora och yviga släkt om de testat DNA. Jag har tillsammans med andra Kunt-ättlingar jobbat med den grundläggande forskningen och bara nosat på möjligheterna som kan ligga i DNA.