NULL Skriv ut sidan - SV: Le Compte / Kunt / Kundt

Anbytarforum

Titel: SV: Le Compte / Kunt / Kundt
Skrivet av: Lars Tiberg skrivet 2017-06-30, 16:49
Hej Elisabeth!

Jag läser dina inlägg för något år sedan gällande vallonsläkten Kunt/LeCompte. Det förekommer tydligen olika tolkningar om släktens ursprung. Du nämnde då i ett inlägg att DNA-resultat kunde ge indikationer om ursprunget.

Jag heter Lars Tiberg och har Sven Tiberg, född 1734 i Korterud, Finnerödja, som min farfars farfars far. Genom Anbytarforum har jag fått, som jag uppfattar det, trovärdiga uppgifter om att Sven Tibergs far var Gustaf Jansson (född 1705 i Visnum). Denne Gustaf skulle enligt vissa uppgifter vara son till vallonättlingen Jan Kunt. Om det är korrekt har jag inte försökt kolla upp själv i arkiven.

Av allmänt intresse gjorde jag den enklaste av DNA-tester för en månad sedan. De etniska grupper som jag tillhörde var enligt DNA-testet följande:
Skandinav   92,6%
Finländare     4,0%
Italienare      1,3%
Mellanöstern  2,1%

Det måste först som sist sägas att jag inte har erfarenhet eller kunskap om hur man tolkar DNA-tester.

Hade jag haft vallonblod i mig skulle kanske gruppen "Nord- och västeuropa" varit representerat. Istället har jag alltså 4,0% finländare i mig, vilket överraskar mig högeligen. Visserligen kommer min farmor mormors far från Finland (Nyland) men det finska inslaget förefaller ändå stort.

Var mitt italienska blod kommer från är ännu mer oklart för mig. Valloner kommer väl normalt inte från det området.

Det är känt att många finska svedjebönder bosatte sig i södra Värmland och även i Finnerödjatrakten. Kanske är det från dessa svedjebönder jag fått mitt finska påbrå? Nån som kan dessa frågor bättre än jag?

Och hur kommer det sig att jag inte har några tydliga DNA-spår från vallonättlingar? Nån som kan sprida ljus över mina frågor?

Med hälsningar!    ///   Lars Tiberg