NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-06-25, 20:26

Jag har läst igenom hela diskussionen och tittat igenom alla anteckningar ( de är många, många ) både framlänges och baklänges


Bevisligen så har Kasper Fredrik Blomfeldt ett nästintill identiskt sköldemärke som Johan Henrik Blomfeldts, död i Gadebusch 1712, son Johan Jakob Blomfeldt f 1712 i Ör har. Dock har inte Johan Henrik Blomfeldt själv ett sköldemärke som är likt vare sig sonen Johan Jakobs eller Kasper Fredriks. Vid läsning om vapen och sköldemärke så verkar det till att vara relativt vanligt att de inte är exakt lika i alla släkter och familjer. Vid titt i adelns bouppteckningar så har jag sett att det kan skilja på sköldemärke t o m. mellan syskon. En förklaring som anges, är att en del vill visa även mödernets härstamning. På det viset kan det stämma bra med Kasper Fredrik Blomfeldts och Johan Jakob Blomfeldts nästan identiska sköldemärke, de vill visa sitt ursprung


Johan Jakob Blomfeldt bevisligen hör ju till ätten Silfverstierna och ätten Stormhatt. Kontrollerar man ätten Stormhatts sköldevapen så har de en harneskklädd ärm hållande ett svärd överst i sitt vapen, vilket i Johan Jakob Blomfeldts fall är helt okej, då han bevisligen tillhör ätten Stormhatt och troligtvis vill visa sin härstamning härifrån. I Kasper Fredrik Blomfeldts fall vet vi ingenting, inga bevis för hans härstamning är kända. Sköldemässigt så bör Kasper Fredrik Blomfeldt och Johan Jakob Blomfeldt vara släkt, samt att även Kasper Fredrik Blomfeldt p g a det nästan identiska vapnet även han bör tillhöra ätten Stormhatt. Det innebär att fadern Johan Henrik Blomfeldt också är släkt med Kasper Fredrik trots de olika sköldemärkena, för bevisligen är ju Johan Henrik Blomfeldt fader till Johan Jakob Blomfeldt


Samuel Florin/Blom, adlad Blomfeldt 1719, gift med Margareta Friedrich som även hon har sitt ursprung i ätten Stormhatt, hennes mamma är Justina Sofia Jung vars mor är Sofia Stormhatt, brorsdotter till Johan Jakob Blomfeldts mormors mor Catharina Elisabeth Stormhatt. Johan Jakob Blomfeldts mormor Helena Silfverstierna är kusin med Sofia Stormhatt samt till hennes syskon Justina Larsdotter Stormhatt gift mede överinspektören Samuel Johansson Örn, Anna Maria Stormhatt gift med Peder Larsson Alebeck, adlad Örneklou, som har döttrarna Anna Örneklou ( kusin till Justina Sofia Jung ), gift med Majoren Henrik Fock, och Magdalena Sofia Örneklou, gift med Anders Wilhelm Patkull

I Genos står det att det kan eventuellt förekomma någon i släkten Florin/Blom som förutom Samuel Blomfeldt kallade sig Blomfeldt.


Johan Henrik Blomfeldt, död i Gadebusch 1712, och som anges komma från Per Larsson Blomenfelt i Kolbergs släkt enl Elgenstierna, känns som lite lösa boliner att den namnlöse sonen i Gadebusch 1712 till Per Larsson Blomenfelt är identisk med Johan Henrik Blomenfeldt. Jag är tveksam till om han verkligen hör dit


Det kan vara så att Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt kan komma från den lärde Florinsläkten. Florinsläkten har troligtvis någon generation bakåt i tiden sin härstamming från just Livland och de bör vara en förgrening av ätterna Blume/Blohm som lever där. Hit känns det också som Johan Henrik Blomfeldt hör


Jag har dammsugit Rigas böcker både framlänges och baklänges, även de. Vad jag märker på 1670-1680 talet är att samma familjer, precis som Florins, använder sitt familjenamn efter vad personen hade för yrke, det kan förekommer ett par tre varianter av samma namn. Ett tydligt exempel är i släkten Porteus där de förekommer som vittne tillsammans med Portman, Poort, Port, Poorten, antagligen gemensamt ursprung i adliga ätten von Poort. De kanske räknas som finska släkter, men före de kom till Finland så har de levt i Riga och Livland

Med vänlig hälsning/ Carina