NULL Skriv ut sidan - SV: Datering av fotografier

Anbytarforum

Titel: SV: Datering av fotografier
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2017-06-14, 19:22
Hej!

Har tidigare haft detta foto utlagt under "datering med hjälp av frisyrer" och fick några förslag att det kunde röra sig om första världskriget men ingen som med säkerhet kunde datera fotot. Därför försöker jag nu även här med rent allmän datering.

 Detta foto visar min mormors far, nr 4 från vänster, under något slags sammanträde. I släkten talas om att han satt med i kristidsnämnden under andra världskriget. En kommunarkivarie jag varit i kontakt med har dock inte funnit honom i kristidsnämndsprotokollen för kommunen ifråga, men dock i protokoll från civilförsvarsnämnden åren 1945-1946. Jag tycker dock att kläderna ser ut att vara äldre än 40-talet. Dessutom var min mormors far född 1883 och alltså över 60 år då han satt med i civilförsvarsnämnden. Min mor tycker inte att hennes morfar ser ut att vara mer än 30-35 år på fotot. Är det någon som verkligen kan fastställa om detta foto är taget under första eller andra världskriget så skulle jag bli glad. Kanske har någon även synpunkter på hur gammal min mormors far var då fotot togs.

Tacksam för hjälp.

Klas