NULL Skriv ut sidan - SV: Cecilia Rasmusdotter, född år 1755 (eller år 1757) i Långelanda

Anbytarforum

Titel: SV: Cecilia Rasmusdotter, född år 1755 (eller år 1757) i Långelanda
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2017-06-14, 16:36
Hej igen, Folke,

Och varmt tack igen! Det är rent fantastiskt vilken koll du har på folket i bygden... :-)

Jag såg nu att Rasmus Jerpsson var kronobåtsman redan när han gifte sig 1748-12-26 med Ingeborg Rasmusdotter (som då var hemmahörande i Änghagen). Spännande!

Av dödboksuppgifterna att döma bör Rasmus ha varit född år 1725, och Ingeborg år 1718, om jag räknat rätt. Jag hittar dock inga lämpliga i Långelanda födelsebok...

Jag har därför börjat titta på dopvittnena till deras barn, och kanske funnit ledtrådar av värde där:

År 1757 (dottern Cecilia) var bl a en Anders Jonsson på Långeland dopvittne. Denne var (enligt 1760 års födelsebok) gift med en Johanna Jerpsdotter. Kanske en syster till Rasmus?

Ett återkommande dopvittne (år 1754 och 1766) är en Anna Torgersdotter i Bräcke, gift med en Sigvard Svensson (enligt födelseboken år 1760 och 1764), och en Sigvard är dopvittne även år 1754 och 1763...fast jag tolkar hans namn till Larsson och att han bodde i Gömma.

Det finns också ett flertal dopvittnen från Reorseröd, bl a en Östen Persson (1766). År 1703 gifte sig en Järp Helgesson med en Elin Persdotter från Reorseröd. Är detta månne en slump, eller kan det finnas ett samband här? Namnet Jerp/Järp är ju inte så fruktansvärt vanligt.

Är dessa personer månne också kända av dig - eller någon annan - sedan tidigare?

Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,

Christian