NULL Skriv ut sidan - SV: Pira

Anbytarforum

Titel: SV: Pira
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2017-06-11, 15:45
Jag har på sistone ägnat mig åt att läsa Stockholms läns mtl under perioden 1725-35, vilka finns tillgängliga på AD. Som resultat har jag fått anledning ifrågasätta min tabell 5 i N V del II sid 190. Om man läser mtl år för år förefaller det som om denne Johan i tabell 5 bör vara identisk med sonen Johannes i tabell 9 och alltså ha en annan far än den som anges i boken. Tabell 5 ser då i stället ut så här:

Johan Pira, trol son till Johan (tab 9), är född 24/12 1697 vid Strömsbergs bruk i Tolfta. Johan blir smältardräng vid Hargs bruk från 1722 i samband med sitt giftermål med Anna (Clasdotter) Maniette. Paret bosätter sig från 1724 vid Skebo bruk, där Johan är smältardräng men från 1736 eldvaktare. Johan avlider där 20/1 1780. Han sägs ha varit sängliggande sedan 1749. Hustrun dör 15/2 1779 i Ununge. Se vidare Lijsings utredning enl litteraturförteckning.

Nu har jag inte tillgång till Lijsings utredning i Hundare och Skeppslag VII pag 140-143. Möjligen är det från den utredningen, som uppgiften om Johan som son till Regard (N V tabell 4) kan ha hämtats. Någon kanske kan kontrollera? Det blir med den nya härledningen i stället Regards son Johan (f 13/4 1696 i Tolfta), som kommer att "hänga i luften" och möjligen vara tidigt död.

Det finns ett ärende från Frösåkers häradsrätt (Sth läns dombok nr 73 sid 24-25) 19-23/6 1732, som behandlar flera medlemmar av släkten Pira vid Skebo bruk, bl a gamle Johan Pira. AD har inte denna dombok filmad ännu. Jag läste den på RA för många år sedan och noterade bara vilka individer som nämndes. Kanske någon har tillgång till målet och kan redovisa det på Anbytarforum? Möjligen kan det bekräfta min förmodan.