NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-06-11, 12:40

Jag har tittat lite närmare på vittnena som förekommer runt omkring de Johan Blom som förekommer i Riga


Ludwich Moritz som gifter sig 1704 med Anna Catharina Steffens ( Johan Blom förekommer som vittne åt dessa ) har varit gift innan han gifte sig med Anna Catharina Steffens, första hustrun är okänd för mig. Ludwich Moritz får sonen Simeon redan 10/1 1692 i Riga dom ( s 15, andra boken )


Herr överste Gotthard Wilhelm von Budberg finns i Riga dom, tillsammans med både Buddenbrock och Palmstruck. Gotthard Wilhelm von Budberg är vittne 7/5 1692 till kapten von Wedeck och hustrun Barbara von Helmersen ( s 19, andra boken )


Anthoni Wegelin får 25/10 1684 sonen Otto i Riga dom, ingen moder nämnd. Faddrar till Otto är Magnus Holst och Otto Fabius ( s 96, första boken )


Albrecht Hakelman får 1/4 1670 sonen Albrecht ( s 44, första boken )


Ett tecken som kan vara att det är Jöggis på Ösel kan vara att mellan Buddenbrocks, Cronmans, von Berner är att det ett flertal gånger förekommer fadderskap emellan dessa och släkten Metheu von Dannenstern som härstammar från Ösel


Fler fadderskap mellan Cronmans och Buddenbrocks är fadderskap åt eller tillsammans med släkten Hillebrand, släkten Hillboldt ( ev samma ursprung som Hillebrand ), släkten Rigeman/Rickman och släkten von Helmersen ( Riga dom, andra boken, sid 134, 136, 138, 140, 142, 143 )


Liten sammanställning av von Helmersens:


Överstelöjtnant Magnus von Helmersen
Barbara von Helmersen
Kapten Johan von Helmersen
Kommisarie von Helmersen
Anna Catharina von Helmersen gift med Kapten Witte Lillie på Blomenhof, omgift före 1712 i Blomenhof med Johan Christopher von Saxen? Hazen?, får flera barn i Blomenhof med båda sina makar



Här syns många stora män som förekommer i kyrkböckerna men knappt aldrig någon Johan Blom, vilket jag tycker är konstigt. Inte ens på Blomenhof syns det till någon Blom, mer än Anders/Andreas Blom som endast står med i Blomenhof en gång..Dock finns det i Blomenhof ett flertal Roos ( Blomenhof, 1693-1833, s 8-136 )