NULL Skriv ut sidan - SV: Höreda

Anbytarforum

Titel: SV: Höreda
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2017-06-06, 13:43
Hustrun som drev verksamheten vidare var Kerstin Jonsdotter, som tillsammans med sonen Samuel Nilsson drev gästgiveriet, enligt hans dödsnotis. Jag är ledsen om jag skrev så att det kunde missförstås.
Rättelse: Hustrun ska förstårs vara Elisabet Månsdotter (d. 1731) som drev vidare med Nils Samuelsson, som då bör ha varit ca 25-26år gammal. Ursäkta min förvirring. Såvitt jag förstår var Elisabet Månsdotter syster till Måns Jonssons hustru Elin, båda födda i Övrabo i mitten av 1660-talet. Föräldrar Måns Jonsson (d. 1709) och Elisabet Isaksdotter (d. 1702) i Övrabo. Där finns en koppling mellan Broarp och Brännsmåla, kanske finns flera.
Måns Jonsson ska enligt uppgift (DISBYT) också ha dött 1711 (i farsoten?), men jag har inte hittat honom i dödboken.
Murmästaren Elver Nilsson som i dödsrunan 1738 (Höreda C:3 p270) anges vara född i Broarp, bör väl också vara en son till Nils Håkansson.
En annan person med gästgivarkoppling i Höreda: När Per Jönsson i Ingarp död 1741 (Höreda C:3 p299) berättas att hans föräldrar var gästgivaren Jöns Persson och hh. Ingiärd Danielsdotter. Vet ej om Jöns var gästgivare i Höreda.