NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-06-04, 19:24


Det har blivit fel i antingen vigdaboken eller i bouppteckningen, detta är kopierat ur tråden om Blomfeldts 2013...Vid bouppteckningen, står dessa som barn till skepparen Johan Bruno, men när några av syskonen Bruno gifter sig i Katarina respektive Stockholm tyska, så står de som barn till köpmannen Joachim Bruno

Här har skett ett misstag någonstans vad det gäller vem som är fadern. Likaså upptäcker man om man går igenom vigslarna att dottern, avlidna Elisabeth Bruno, testamentet är från 1749, har varit gift med Petter Nilsson Floryn, av Florinsläkt


25/2 1694 gifter sig i Katarina förs. Petter Nilsson Floryn med Elisabet  Jochimsdotter Bruno ( här står inget antecknat vem hon är dotter till )


1690 viger sig i Tyska förs Frantz Hansson Sohm med jungfru Magdalena Bruno, Herr Jochum Bruno köpgesälls dotter Tyska St Gertrud, CIA: 1640-1734, bild 37 / sid 59


1677 gifter sig i Tyska förs. Jacob Poltier med jungfru Catrina Bruno, Jochim Brunos dotter


Med någon veckas mellanrum ( tror jag ), så gifter sig Davied Smitt med jungfru Sophia Bruno, Jochim Brunos dotter


Vi får betrakta Stina Bruno som är fadder till Kasper Fredrik Blomfeldts son Johan 1718 i Sthlm som att vara en fadder från Kasper Fredriks sida och inte Brita von Gertens sida


Här finns alltså då via Elisabeth Brunos make Petter Florin anknytning till Florinsläkten i närhet av Kasper Fredrik Blomfeldt. Jag tror att även Florin, en del av dessa i alla fall, har hållit till i Livland, möjligen finns det ett gemensamt ursprung mellan Blom, Florin innan kyrkböcker började föras


Nedan det inlägg från 2013 som innehåller testamentet


Kasper Fredrik Blomfeldt och hustrun Brita von Gerten/Garden har till sonen Johan som föds 1718 i Svea Lifgardes norra bataljonsförsamling, en fadder vid sonens dop, Hustru Stina Bruno. Hon är identisk med Christina Melchiorsdotter som vi har konstaterat i inlägg tidigare i den här diskussionen. Christina Melchiorsdotter, död 5/8 1749, gift med skepparen Johan Bruno. De hade många barn, varav hon överlevde de flesta utom en son ( har jag för mig, plus en son som rest till främmande land som aldrig hörts av mer och som de befarade var död ).Hon var dotter till Melker ( Melchior ) Classon, död 1700
 
Christina Melchiorsdotter och Johan Brunos barn:
 
1. Anna Maria Bruno, d. 1713, gift med Johan Henrik Grefve, skräddare
 
2. Avlidna Catharina Bruno, gift med Henrik Larsson, skeppare
 
3. Sofia Bruno, änka efter David Smitt, hovslagare
 
4. Avlidna Elisabeth Bruno, har en dotter som heter Anna Matsdotter Schel som är gift med Johan Danielsson Sandberg
 
5. Magdalena Bruno, änka efter bokhållare Frans Hansson
 
6. Lackmakare Henrik Bruno
 
7. Linvävare Carl Bruno, reste 1734 på utlandsresa och hade ännu inte vid Christina Melchiorsdotters död 1749 hörts ifrån, ovisst vid hennes bouppteckning om han levde
       

   





       


forts på Kasper Fredriks och Britas fadder Stina Bruno ( Christina Melchiorsdotter )
 
År 1700 när Christina Melchiorsdotter alias Stina Brunos far Melker Classon dör så anges syskonen till Stina Bruno vara, Johan Melchiorsson, kopparslagare som rest till Jönköping ( Småland ), Maria Melchiorsdotter 17 år, Jacob Melchiorsson 12 år, Magdalena Melchiorsdotter 9 år och Hedvig Melchiorsdotter 6 år
 
Källor angående Stina Bruno: Bouppteckningar EIIa12, 1700 bild / 3740 sid 357, 1700 bild / 5000 sid / 480 ( ej säker här, har kladdat på pappret ), 1713 bok 2 sid / 875, 1750 bok 2 sid / 357


Ursäkta källorna då jag inte har ägnat släkten Bruno så mycket uppmärksamhet, förutom att jag bara har antecknat vilka de var utan källor, jag såg bara nu att här har blivit fel någonstans när det gäller pappa Bruno
 
Vem är den rätte fader Bruno, skepparen Johan Bruno eller köpman Jochim Bruno???