NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-06-03, 09:41
F:13, bild 26:
Söndagen Sexagesima
Uppå denna Söndags Morgonstund etc.
Enklingen och dannemannen ärlige och Beskedlige Eric Matsson ifr. Ahlvik, som war född i Ahlmo år 1717 af h.p.p. Fadren för detta kyrkowärden Mats Larsson och Modren h:u Cherstin Ersd:r, ren & inform. Wid 27 års ålder parade försynen honom i ägta förbindelse tilsammans med afl. Carin Olsd:r i Ahlvik, med h:ne han lefde tilsammans allenast 2 1/2 år och blef under den wälsignad med en dotter som ännu lefwer och är wäl försedd. Sedermera tillbragte han 36 år i Enklingestånd och får af sin efterwerld et Hedrande låford, för en wacker och Christelig förd wandel ibland oss. Han har på det alwarligaste sörgt för sig och sökt lefwa i Herrans frugtan altid. Älskat Guds H: ord och deruti haft sin förnämsta ro och förnöjelse samt flitigt med hopen infunnit sig i det rum där det läres och predikas. Med Herrans högwördiga nattward blef han sidsta gången bespisad på sotsängen förl. Söndag. Har ock dessutom ibland sina grannar och andra fört en god och uppbyggelig umgängelse, warit fridsam och wänfast, trogen och uprichtig, flitig och idog i sit kall, öm och hjelpsam emot den torftiga, hwadan han nu efter döden både sörjes och saknas af alla dem, som honom känt hafwa. Alt sedan Juhl hafwer hans krafter warit mycket i aftagande. Men slutligen tilstötte Hetsig feber, hwaraf han war sängliggande i 9 dygn och fick derunder än widare betänka sin instundande förwandling, och med bönder och suckar öfwerandtwardade sin själ i sin trofasta Frälsares händer, det han och gorde med denna wackra wers: Jag beder sidst o Jesu Christ, at du din nåd ej  tager från mig i nåd när jag med död skal lyckta mine dagar etc... Och afled förl. torsdag. Aetas 66 år.